Svarene Terje Tovan, Jørn Inge Løvik og Frode Gjelstenli tirsdag presenterte for media, bygger på en meningsmåling som Norstat tok opp i romjula blant 1.000 spurte i sju romsdalskommuner.

Bommer på folkemeningen?

– Møreaksen er vedtatt av kommunestyrer, fylkesting og regjeringa. Har de bommet på å forstå folkemeningen?

– Ting tyder på at de har feiltolket folkemeningen, hvis de i det hele tatt har hatt folkemeningen for øye. Jeg stiller meg tvilende til at forkjemperne for Møreaksen har hatt folkemeningen i tankene. De har greid å framstille Møreaksen som et glansbilde. Vi må få stortingspolitikerne til å stanse glansbildet, sier moldepolitikeren Terje Tovan. Han mener stamvegforbindelsen Møreaksen blir et kostbart feiltrinn, og vil ha utredet bruløsning via Sekken i stedet.

Billigere vegløsning

Og fakta ble på pressekonferansen til motstanderne av Møreaksen presentert slik:

Møreaksen, medregnet veg fra Årø til Moa i Ålesund, koster 35–36 milliarder kroner. En løsning med flytebru fra Hjelvik i Rauma til Sekken, og videre veg og bru til Hangholmen og Skåla, gjør at eksisterende E39 kan benyttes fra Ålesund til Hjelvik. Romsdalsaksen anslås av interessegruppa å koste 13,5 milliarder kroner. Romsdalsaksen planlegges med tre kjørefelt på enkelte strekninger.

– Det er direkte oppsiktsvekkende at Romsdalsaksen tiltrekker seg så stor oppmerksomhet. Vi kjenner mange ledende politikere i kommunene som tenker annerledes enn Møreaksen, likedan folk i fagetatene, fylkeskommunen og Vegvesenet, sier Tovan.

– Firefelts veg med 110 kilometers fartsgrense er flott, men det er ikke verst å få trefelts veg med 90 kilometers fartsgrense, uten tunneler, for en tredel av prisen, sier han. Og Nordmøre vil bli direkte skadelidende hvis Møreaksen bygges og ikke Romsdalsaksen

Tviler på samfunnsnytten

Tovan mener regnestykket om samfunnsnytten av Møreaksen er kraftig overdrevet.

– Jeg vil gjerne vite hvilken samfunnsnytte vi får av å bygge en firefelts motorveg mellom fjøresteinene på Julbøen og fjøresteinene på Vik i Vestnes, sier han.

– Er det overordna målet med meningsmålingen å få stanset Møreaksen?

– Det kan se ut til at det er eneste måten å få til en ny vurdering av Romsdalsaksen på.

– Du har egentlig bestemt deg for å si nei til Møreaksen?

– Nei, men dette alternativet har aldri blir seriøst utredet.

– Hvordan vil dere jobbe politisk for å få utredet Romsdalsaksen og stanset Møreaksen?

– Nå ligger saka i Stortinget, dit Nasjonal Transportplan skal behandles i vår. Vi må få stortinget til å se at det finnes bedre og billigere løsninger enn Møreaksen.

– Politikerne på Mørebenken har samlet sagt at de støtter Møreaksen?

– Det norske stortinget er større enn Mørebenken. Det står nok ikke stemplet Møreaksen på hver ei krone som skal ut av Stortinget. Møreaksen blir et veldig dyrt feiltrinn, sier Terje Tovan.