Har blitt vurdert

I likhet med Jan Petter Hammerø, viser Dahl til at Møreaksen er ferdig utredet, og vedtatt i reguleringsplanen for Vestnes, Midsund og Molde.

– Per i dag er ikke Romsdalsaksen et prosjekt, men en idé. Det ligger sterke faglige vurderinger for de ulike fjordkryssingene, også for Romsdalsaksen, og disse konkluderte med at Møreaksen var det beste alternativet. Regjeringen besluttet i 2014 ar Møreaksen var best, sier han.

– Ikke tilfellet

Dahl stiller også spørsmål ved måten meningsmålingen ble gjennomført av Norstat på.

Usikker på kunnskapen

Han er ikke overrasket over resultatet, men er usikker på hvilken kunnskap og oversikt over konsekvensene de spurte sitter på.

– De fleste tenker nok intuitivt at de vil ferdes over bro, og ikke tunell. Men mange av respondentene har nok en veldig skjematisk holdning, og har ikke hatt mulighet for å gå dypt inn i alternativene. Et annet element er om de har klarhet i hva som er konsekvensen når det gjelder tid. Vi jobber nå knallhardt for å få Møreaksen inn i NTP som skal vedtas i Stortinget til våren. Hvis Romsdalsaksen skal videreføres, vil det ta mange, mange år før prosjektet kan startes opp. Vi må forholde oss til at det er tatt et trasévalg. Vi har nå mulighet for å realisere et fantastisk samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt som vil styrke hele regionen, sier han.