MDG trengte 4 personer for å konkludere med følgende sitat: “Venstre er i sitt innlegg litt vage på hvorvidt de selv vil vurdere bruk av bompenger. I VGs valgomat er Venstres topp to henholdsvis litt uenig og helt uenig i at vi kunne hatt bomstasjoner i Molde for å vri trafikken vekk fra bil og over på gange, sykkel og kollektivt. Dette framstår noe spesielt, i og med at de var iherdige forkjempere for Bypakken”

Spørsmålet i VG sin valgomat er som følger: “Vi kunne gjerne hatt bomstasjoner i kommunen, slik at det ble mindre fristende å kjøre bil.”

- Det er vi selvsagt uenige i. For det er ikke målet med bomstasjoner. Bomstasjoner kan være et “nødvendig onde” for å sikre finansiering av noe annet - det kan vi være enige i. Molde Venstre setter ikke opp bomstasjoner av den ene grunnen at det skal være mindre fristende med bil.

Siterer også  “Det stemmer at MDG var del av et flertall for å beholde Fannestranda østover med to felter som i dag, med den følge at det ikke ble utbygging av en ny firefeltsvei.” - Det var ikke en firefeltsvei som var planlagt, men to felt med tilhørende to kollektivfelt. Skal bussen lykkes som et fremkomstmiddel, må man klare å gjøre bussen mer effektiv, det gjør vi ikke med å ha bussen i samme kø som alle andre.

Vi må heller ikke glemme at Fannestranda er byens innfartsåre, og som må utvikles i takt med byens behov. Ikke engang aksjonsgruppen for å verne Fannestranda ønsket “Status Quo” og det var akkurat det MDG, med støtte fra SV, Rødt og SP, lykkes med. I denne øst/vest-aksen ville raske busser være det som får flere fra bil til buss. Jeg forstår godt at folk i Årølia ikke ønsker å sitte på, opp Kviltorp, ned Frænavegen, rundt Roseby og så inn til sentrum, når bussen i tillegg står i samme kø.

Som MDG er inne på er byvekstmidler noe som ikke lett kommer fra regjeringshold. Da har vi som kommune to muligheter, enten vente eller bruke bompenger som finansiering. Noen andre alternativer er det ikke å se på bordet i dag. Da må vi ta oss tid til å høre med velgerne om det er en byttehandel de er villige til å gjøre, eller om vi skal avvente. Her kan vi bruke innbyggerlabben for å være en fasilitator for å få svar på det.

Også bypakken hadde moderate behov for bompenger, forskjellen nå er at vi får mindre for samme belastning for bilistene - om vi skal realisere sykkelveger utenfor bypakken - og bilistene og bussene har ikke fått noe.

Jeg har tro på at vi lokalpolitikere etter valget kan klare å samle oss bredt om en løsning, spesielt om vi fører dialogen til vi faktisk sitter med en løsning som kan ha bred oppslutning. Men vi kan ikke under noen omstendighet sette i gang et stort prosjekt som vil belaste driften og konkurrere om andre viktige og lovpålagte oppgaver. Oppgave nr 1 i kommende periode er kjedelig nok å få et større positivt mellomrom mellom inntekter og utgifter - da blir det ingen store investeringsfester - og det må være en grunnpilar i kommende fireårsperiode.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal