Syklistenes Landsforening gjennomfører hvert annet år undersøkelse i landets kommuner om hvordan innbyggerne oppfatter forholdene for syklister, alt fra sikkerhet og trygghet til framkommelighet og vedlikehold. Molde har stort sett skåret dårlig i disse undersøkelsene, men aldri så dårlig som nå. Av byer og steder på Moldes størrelse ligger Molde som nr. 21 av 23 kommuner. Undersøkelsene er betraktet som svært pålitelige og denne gangen var det ekstra mange som ble intervjuet. Molde skårer dårlig på omtrent alle punkter. Generelt mente 72 % av de spurte at Molde er en dårlig sykkelby og hele 68 % mener det er utrygt for barn å sykle i Molde.

Og det mangler ikke på andre signaler. I fjor hadde kommunen en egen undersøkelse om hva folk i Molde tenker om klima. Og som det stod i Romsdals Budstikke: «Særlig er det oppsiktsvekkende at så mange nevner bedre tilrettelegging for sykling». Ellers har, særlig unge jevnlig innlegg i media med beskrivelse av utrygghet i trafikken.

Hvorfor er det blitt slik? Flere ønsker å kunne nytte alternativ til bil som framkomstmiddel. Det har med kostnad, helse, trivsel og det har med miljø å gjøre. El. sykkelen er blitt svært populær, særlig blant unge, men også i stedet for bil nr. 2. Et nytt trekk i bybildet er alle som sykler til barnehage og andre aktiviteter med barna i trille bak. Bakker er ikke lengere noen hindring. Parallelt øker biltrafikken, samtidig som omtrent ingen tiltak til fordel for syklistenes framkommelighet i Molde sentrumsområde er gjennomført på mange år.

Etter at Molde kommune for 2 – 3 år siden sa nei til Bypakke og samtidig sa nei til penger fra staten, virker det som om engasjementet på dette området, både administrativt og politisk er helt dødt, med få unntak. Store samferdselsprosjekt som Møreaksen skaper imidlertid engasjement. Siden det nå er stille rundt Møreaksen kan det kanskje være på sin plass å rette samferdselsengasjementet mot mer nære forhold. Signalene om at noe må gjøres mangler som nevnt ikke.

Det klages over mangel på penger. Men en kommer i hvert fall ingen veg om en ikke har vedtatte planer og prioriteringer. I henhold til kommuneplanen og kommunens planprogram skal det utarbeides trafikksikkerhetsplan med prioriteringer av små og store tiltak. Den skulle stå ferdig, først i 2015 og så i 2022, men ser ennå ikke ut til å være vedtatt (eller påbegynt?).

Arbeidet med trafikksikkerhetsplanen vil bidra til å skape engasjement både hos innbyggerne og politikere. Vedtatte tiltak og prioriteringer vil gi grunnlag for budsjettering og ikke minst søke om midler fra stat og fylkeskommune til trygge skoleveger og gang- og sykkelveger generelt.

Kristiansund og Ålesund har til nå, på lik linje med Molde skåret dårlig på undersøkelsene til Syklistenes landsforening. Men byene har fått vedtatt sine Bypakker med finansiering fra staten og bompenger og er i full gang med å planlegge og starte bygging av nye innfartsveger, tilrettelegging for kollektivtrafikk og gang- og sykkelveger i sentrumsområdene.

Etter min mening bør Molde kommune snarest avklare om arbeidet med Bypakken bør starte opp igjen. Neste mulighet for godkjenning vil normalt være ved revisjon av Nasjonal Transportplan i 2025. Dette igjen fordrer at en har godkjente planer. En kommunal trafikksikkerhetsplan vil være et godt utgangspunkt. Bypakken vil være den beste og kanskje eneste muligheten, i noenlunde nær framtid til å få finansiert tiltak som monner for å skille myke trafikanter fra biler.

Det minste bør være at kommunen tar initiativ til å samle aktuelle parter, Statens vegvesen, fylkeskommunen og kommunen for å avklare status, hvilke muligheter en har for å komme videre med Bypakken og ikke minst, arbeid med trafikksikkerhet generelt. Noen bør i hvert fall snakke sammen og slik saken står nå er det kommunens ansvar.

Molde er på mange områder kjent for å være en attraktiv by å bo i. God og trygg framkommelighet for myke trafikanter er blant kriteriene for å være en attraktiv by. Sykkelbyen Molde klinger bedre enn Bilbyen Molde.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal