Tore Witsø kritiserte torsdag politikerne i Molde for å være passive i tilrettelegging for syklende og gående. Romsdals Budstikke har derfor spurt gruppelederne i kommunestyret om følgende:

1) Hvilke initiativ har ditt parti tatt denne perioden for å legge bedre til rette for gående og syklende i Molde?

2) Tore Witsø kritiserer det politiske Molde for passivitet på dette feltet. Enig/uenig, og hvorfor?

3) Molde har sykkelveg fra Lønset til Mordalsvågen – unntatt gjennom Molde sentrum. Witsø mener sammenhengende trasé gjennom sentrum må lages før sykkelveg Fuglset – Kviltorp (langs kirkegarden og kunstgrasbanen) der det er tre andre parallelle sykkeltraseer? Enig/uenig, og hvorfor?

Slik svarer de:

Margareth Hoff Berg, Fremskrittspartiet:

1: Vi har 1 representant i plan- og utvikling som er tett på i alle planprosessene og som påvirker positivt for å finne løsninger for gjennomgående tilrettelegging for gang/sykkel i Molde sentrum.

2 og 3: Slike store planprosesser tar tid, og det har vært jobbet lenge med å finne løsninger. Jeg tror ikke det er politisk passivitet, men at det fra kommunen sin side har vært treghet i systemet grunnet at mange prosjekt kommer opp samtidig, og det er prioriteringene om rekkefølgen som mulig har skapt treghet i systemet. Mange planer om bypakke-miljøbypakke og sentrumsutvikling skal finne sin plass.

Både politikere og kommunen har vel ikke evnet å se dette i sammenheng fordi det har vært enkelte prosjekt som har hatt prioritet foran andre. Noe av problemet for at ting tar tid er arealknapphet som gjør det vanskelig å innfri kravene til hvordan gående og syklende skal skjermes fra bilistene. Det blir også fort et økonomisk spørsmål om hva som bør komme først og sist. Det er gode politiske intensjoner om å flette trafikkbildet sammen til en helhetlig plan som kan fungere for alle, og den har helt klart en prislapp som også må finne sin løsning.

Frank Ove Sæther, Arbeiderpartiet:

1 og 2: Ingen parti har tatt noe initiativ til tiltak for gående og syklende denne perioden. Men alle har vært med på den gjennomgående sykkelplanen.

Utfordringen er, som Witsø påpeker, gjennom sentrum. Ingen parti har vært flink til å ta tak i dette. En forklaring, men ingen unnskyldning, er at det skjer en endring i hele tenkingen, knyttet til Bypakken. Utfordringene jeg hadde som syklist for 20 år siden, er like store i dag. Eller verre, på grunn av mer trafikk.

3: Jeg er enig i Tores innspill om rekkefølge. Hvis utspillet fører til at vi får til et omforent initiativ på området, og får en løsning om ikke lenge, så har han gjort en skikkelig god jobb. Samtidig er det mye bra. Langs Fannestrandvegen er det i hovedsak god gang- og sykkelveg. Og tenkingen om mjuke trafikanter i Bypakken er formidabel, i tillegg til sykkelplanen. Tore har satt søkelyset på noe veldig viktig, forhåpentlig greier vi å følge opp.

Kim Thoresen-Vestre, Sosialistisk Venstreparti:

1: Ett av SVs ti forslag for gående og syklende i Bypakken var følgende: Molde kommune forserer utbyggingen av fortau, gang- og sykkelveger til sentrum, og til skoler, barnehager, butikker og arbeidsplasser.

2: Helt enig! Det er ingen vilje til å prioritere myke trafikanter. Verst er det i små reguleringssaker; for eksempel ved Nordbyen skole der flere P-plasser for bil ble satt først. Myke tiltak ble nedstemt etter forslag fra SV. Budstikka laget ikke noen stor sak med bilder som ville vist hvordan de små barna ble satt til side, og foreslåtte tiltak fra administrasjonen til barnas beste ble tatt vekk.

3: Enig! Gjennomgående trasé vil legge til rette spesielt for jobbreiser, men også morosykling. Så må en være klar over at statlige midler krever resultat med mindre biltrafikk. Trondheim dro inn tusener av P-plasser for bil og la til rette med busspendling fra kommunene rundt, og sykkelveger. Det mener vi at vi må gjøre i Molde også!

Ola Sønderland, Miljøpartiet de Grønne:

1: MDG har hatt interpellasjon i kommunestyret for betring av sykkeltrasear. Innhaldet gjeng ut på at mjuke trafikantar og syklistar skal prioriterast framfor bilistar. Det vil seie at det bør vere meir tungvint i eit byområde å vere bilist enn syklist. Gater der det ikkje er plass til både mjuke trafikantar, syklistar og bilar i begge retningar, bør så langt som råd omprioriterast / byggast om slik at mjuke trafikantar og syklistar får god standard, medan bilistar får køyre berre i ei retning. Det betyr at bilistar kan få lengre veg frå A til B enn syklistar og gåande. Det vil opne seg ein del muligheiter m.a. for Parkvegen når sjukehuset flyttast til Hjelset.

2, 3: (ikkje svart)

Hallgeir Ringstad, KrF:

1: Molde kommune har hatt og har fremdeles en høg fornyingstakt for skoler og barnehager. Her er KrF aktive for å få bilfrie soner rundt byggene. Det vil øke sikkerheten og lette tilkomst for gående og syklende. KrF har også vært aktive i saka med å få etablert en sykkelveg-løsning fra Mordalsvågen og inn i Aukra kommune.

2: Denne perioden har vært preget av at vedtakene rundt Bypakken, som kom på plass rett før perioden startet, måtte få finansieringsløsning. Når det er sagt, er det ikke vanskelig å være enig med Witsø i at det politiske Molde har vært for passive. Gode løsninger for gang- og sykkelveg må veie tyngre når beslutninger skal tas. Om noe bare er stykkevis og delt, så tas det ikke tilstrekkelig i bruk. Avvisningseffekten er stor når man må ta «omveger». Sjøfronten er et skritt i riktig retning, men vil bli fruktbar som gjennomgangsåre for myke trafikanter først når alle byggetrinn er på plass

3: Vi ser fornuften i å få realisert gjennomgående sykkelveg i sentrum tidlig. Sentrum er sykkelmessig en propp med stor avvisningseffekt. Samtidig er det en krevende strekning der mye må på plass før det blir god flyt for de syklende.

Terje Tovan, Borgerlisten:

1: Vi vil stoppe den vedtatte Bypakken som i altfor stor grad bruker pengene på biltrafikk som i tillegg ødelegger Moldes fineste rekreasjonsområde langs sjøen. Vi vil i stedet lage en ny Bypakke som virkelig er miljøvennlig og i langt større grad tar hensyn til syklister og kollektivtrafikk.

2: Borgerlisten er svært aktiv på dette området, mer aktiv enn noe annet parti.

3: Vi må ha en helt ny plan for samferdsel i og rundt Molde, der bomiljø og rekreasjonsmuligheter ivaretas. Det viktigste blir å stoppe Møreaksen som er den direkte årsaka til mange av problemene vi står overfor. Dette vil frigjøre store midler som kan brukes til virkelig offensiv miljøtenking.

Gerda Tolaas, Senterpartiet:

1: Vi har stilt spørsmål i spørrehalvtimen både om gang- og sykkelveg på Hjelset og på Sølsnes. Vi har gitt støtte i Plan- og utviklingsutvalget til Sjøfronten del 3 med egen gang- og sykkelbru over Brunvollkvartalet.

2: Senterpartiet er enig i at det politiske miljøet i Molde er for passive. Dette feltet ser ut til å interessere svært få politikere. Vi har flere ganger etterspurt behandling av Trafikksikkerhetsplana for Molde kommune. Plana er opptatt av trafikksikkerhet i hele kommunen og må ses i sammenheng.

3: Vi er enig med Tore Witzø. Det haster med å få til en løsning gjennom Molde sentrum.

Gerd Marit Langøy, Høyre:

1: Høyre har vært pådriver for Bypakken, som vil fjerne gjennomgangstrafikken gjennom tunnelen Reknes-Bolsønes. Bypakken har en klar miljøprofil, der gang- og sykkelstier er hovedgrepene.

2: Vi politikere kunne nok vært flinkere til å forklart bedre hva Bypakken inneholder av gode tiltak for gående og syklende. Jeg synes det er flott at Witzøe har fokus på behovet for at de enkelte tiltakene må knyttes sammen for å bli gjennomgående sykkelveg.

3: Alle ønsker en rask løsning for syklende gjennom Molde sentrum, men det er utfordrende å finne gode løsninger før biltrafikken skal gå i tunnel. Når det gjelder prioriteringsrekkefølge, er den ikke endelig besluttet. Høyres gruppe diskuterer gjerne den, sammen med våre samarbeidspartier, men først bør planarbeidet ferdigstilles fra administrasjonens side slik at vi kan få et godt beslutningsgrunnlag.

Frøydis Austigard, Venstre:

1: Gang- og sykkelveger har «alltid» vært viktig sak for Venstre, vi har ofte påpekt mangel på disse, legge forholdene til rette for sykkeltranspoert med buss og rydde gang-sykkelveger for snø før jobb/skole.

Viktig for oss at det skal bygges ekstra bru ved Brunvollkvartalet.

Og at gang-/sykkelveger, i tillegg til de andre miljøtiltakene, fikk så stor del i Bypakken var viktig for at Venstre kunne stemme for den.

2: Til dels begge deler. Venstre har vært litt avventende ang. Bypakken i forhold til hvor stor potten til gang-/sykkelveger blir til slutt og angående trasé.

3: (Ikke svart)

– Hvis Tore Witsøs utspill fører til at vi får til et tverrpolitisk initiativ for mjuke trafikanter, og får en løsning om ikke lenge, så har han gjort en skikkelig god jobb, sier Frank Ove Sæther (nr 5 fra høgre på bildet), gruppeleder for Ap i kommunestyret. Foto: Erik Birkeland