Det er ikke alt som fremstår som like logisk, og for meg var klimadelen av Møreaksen det største ankepunktet lenge. Det var argumentet som jeg slet med, og jeg hadde ingen gode svar på. Hvordan kan en veg være bedre enn elektriske ferger?

Vi har også fått ørene tytt fulle av uttrykket «klimaversting» – og ja, det går jo en del CO2 i byggeperioden, fordelt over de ti årene det tar.

I starten lente jeg meg på lokal innovasjonsevne. I et tenkt eksempel, kan et lokalt firma i løpet av 100 år lykkes med en eller annen grønn innovasjon, så ville de raskt resultere i at miljøet ender opp som en vinner av hele greia. Med det fremoverlente næringslivet vi har i vår del av fylket er sjansene store for at det vil skje – og flere med. Litt tynt, men ok, det er et argument.

Frode Heimen er andrekandidat for Molde Venstre til høstens kommunevalg. Foto: Kirsti Edøy

Likevel oppfattes 368.000 tonn CO2 som mye, så vi må se hva det egentlig betyr. Dette er utslippene for Møreaksen i byggefasen, som da må fordeles på ti år. Altså 36.880 tonn CO2 pr år. Norge slipper ut 48,9 millioner tonn CO2 pr år. Byggingen av Møreaksen står for 0,07 % av Norges totale utslipp pr år. Alle monner drar, men noen drar andre steder. Bygges ikke Møreaksen, så brukes fortsatt NTP sin ramme til vegbygging. Løsningen for klimaet ligger ikke lokalt, men samlet totalt og selv om NTP reduseres kraftig er Møreaksen fortsatt et prosjekt vi lokalt bør kjempe for.

376.000 sykler eller 125.000 laptoper gir samme utslipp som et år av byggefasen. Det er ikke mer enn hva vi har her i eget fylke av hverdagsting. Sitter du godt i sofaen nå? En sofa har omtrent samme utslipp som en laptop. Hverdagsting vi ikke tenker på er altså med å konkurrere med Møreaksens byggefase. Kanskje bygging av veg høres verre ut enn det er?

Men så kommer det en studie rundt Hordfast som viser at vegen vil ta igjen og gå forbi utslipp fra ferger i løpet av 50 år. Det høres helt sprøtt ut, men når byggefasen er over, er utslippene fra vegen små, mens hver ferge bruker mye energi, skal fornyes, bygges, driftes, makuleres og hugges opp fem ganger i løpet av vegens levetid. Hordfast erstatter tre fergesamband med omtrent samme PBE som Møreaksen erstatter. Studien kan slik sett delvis overføres til Møreaksen, bortsett fra at løsningene for fjordkryssingene ikke er helt det samme. Men studien er interessant og viser at det ikke er opplagt at ferge er det beste alternativet på sikt. En slik studie og beregning for Møreaksen ville vært svært interessant.

Korte transportavstander er også dratt frem i studien som et tiltak for å gjøre prosjektet bedre. Kjerringsundet mellom Gossen og Otrøya skal fylles med masse fra Tautratunnelen – stein, nesten bokstavelig talt et steinkast unna – som igjen gjør at man både kvitter seg med og får fyllmasse av den svært kortreiste varianten.

Jeg er fortsatt ikke overbevist om at Møreaksen blir en klimavinner, en studie er ikke nok til å bli en detaljert sannhet og forskningen på dette området er ikke til stede, eller i det minste ukjent for min del. Men Møreaksen kan umulig kalles en «klimaversting» – det er direkte feil, og det er plausibelt at ferger, tross sitt romantiske ytre, har tendenser til en mørkere personlighet på innsiden enn hva man skulle tro.

Med så mange grønne innovasjonsbedrifter som vi har i Møre og Romsdal, så er det nok trolig der den store gevinsten kan komme, men da må vi legge til rette for et grønt næringsliv med omstillingsevne og muligheter til å lykkes. Bedre infrastruktur er en av måtene for å hjelpe fremtidens eksportindustri til å lykkes internasjonalt.

Det er ikke urimelig å hevde at Møreaksen også går forbi ferger som et klimavennlig tiltak i løpet av 100 år, om man legger studien til grunn.

Store tall er ikke alltid mye, det opplagte er ikke alltid riktig. Møreaksen er ikke en klimaversting og samfunnet har store positive ringvirkninger av å slippe å vente på ferga i 100 år. Ironisk nok rakk jeg ikke ferga da jeg skulle stå på Venstre-stand i Midsund, og alt ble pakket ned da jeg endelig kom frem. De 4500 øyboerne fortjener at vi satser på Møreaksen sammen.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal