Har du opplevd å få bot for ikke å ha med deg førerkortet? Det føles litt meningsløst å betale et gebyr på 500 kroner for at du glemte førerkortet hjemme – når «politiet med to tastetrykk kan sjekke om du har gyldig førerkort».

Sjøl har jeg opplevd å møte opp hos bilutleier i USA – bare for å oppdage at førerkortet lå hjemme i Molde. Ingen plastkort – ingen leiebil. Det burde ikke være slik – når det står i tilgjengelige dataarkiv at førerkortet mitt er gyldig. Og jeg tror ikke vi kommer til å måtte gå rundt med plastkort i lomma for evig tid.

I den amerikanske delstaten Iowa har de et pilotprosjekt der førerkortet ligger som en app på mobilen. (Se sak om dette i des Moines Register her)Appen er også godkjent som identifikasjon, og den skal gi tilgang til en del offentlige tjenester som ligger bak innloggingsmurer. Det samme gjør de nå for noen hundre millioner mennesker i India. Der er det klart for DigiLocker som gjør at du samler offentlig informasjon i en app på mobilen. (Se sak om det i Hundustan Times her)

Men når får vi denne muligheten? Ikke med det første.

For alt henger sammen med alt. Førerkortet er i dag, sammen med baksida på bankkortet, det mest brukte ID-kortet for nordmenn. Helt siden 1990-tallet har norske regjeringer lovet et nytt ID-kort som skal være like sikkert som et pass. Det har blitt utsatt og utsatt – det siste er at det er lovet å komme i 2017.

Og om du kanskje tror at politiet har informasjonen tilgjengelig i politibilen, må du tro om igjen. Politiet har nemlig ikke tilgang på de stygge bildene som ble tatt av oss da vi tok eller fornyet førerkortet. Derfor må de se førerkortet – og gi deg gebyr hvis du ikke har det med. Her er det imidlertid en stortingsmelding på gang som kan åpne for tilgang til bildene også for politiet. Når dette er på plass, kan det hende vi slipper unna gebyret.

Men skal du til utlandet, må du belage deg på å ha med deg plastkortet i mange år framover. Seniorrådgiver Jan Edvard Isachsen i Statens vegvesen sier til Romsdals Budstikke at han har liten tro på at du i overskuelig framtid kan møte opp hos leiebilfirmaet på Kreta og vise fram en norsk førerkort-app.

Det er mange snubletråder som hindrer at vi kan få enkle og praktiske løsninger for oss som forbrukere. Ulike land har ulike datasystemer. I noen land er det politiet som har ansvaret for førerkort, mens det i Norge er Statens vegvesen. Personvernlovene er heller ikke like fra land til land. Du skal ikke lenger enn til Estland før de har helt andre regler enn de vi har i Norge.

Men her vil det nok også på litt lengre sikt også skje noe. Det er allerede i dag system for å utveksle bl.a. førerkortdata innen EU/EØS som politiet og Statens vegvesen vil koble seg opp til i løpet av veldig kort tid. Men personvernet og sikkerhetsspørsmål vil nok fortsatt blokkere for å kunne dele bilder og signaturer som står på dagens førerkort.

Seniorrådgiveren i Vegvesenet nevner også praktiske problemer med en app som identifikasjon/førerkort: Det er ikke alle steder som har mobildekning, og det er ikke alle som til enhver tid har strøm på batteriet. Så kan vi argumentere mot dette med at mobildekningen er et høyst midlertidig, lite problem, at alle vil ha muligheten for å lade mobil i bilen – og at man kan bruke fingeravtrykk som identifisering på mobilen.

I dag trenger du snart ikke ha med deg bankkort for å handle. Flere og flere butikker har mobilløsninger for betaling. Adgangskort erstattes med fingeravtrykk, øyesensorer og koder, og tilgangen til penger og gjeld er bare en app og en kode unna. Så om noen år er førerkortet og et eventuelt nytt nasjonalt ID-kort trolig det eneste kortet du må ha med deg.

Det er jo litt rart at det skal ta så lang tid å få til den digitale utviklingen når det gjelder førerkort når vi samtidig ser den rivende utviklingen innenfor bilindustrien. En nybil i 2016 har vanvittig mye elektroniske finesser enn en nybil hadde for fem år siden. Bilene er blitt smartere på alle måter, og nå kjører de av seg sjøl.

I Pittsburgh står 100 førerløse biler klare til å settes i trafikk – eid av drosjenæringens store skrekk, Uber. (Se sak om dette på abc News her) Google har sine førerløse biler kjørende rundt i California, og Apple satset lenge på det som skulle bli deres egen bil, Titan. Men nå ser det ut til at de gir opp å bli bilprodusent. I forrige uke kom rykter om at Titan-satsingen er i ferd med å legges på is. Dermed satser IT-giganten heller på å levere teknikken som skal inn i andres biler. Apple så lenge ut til å bli Teslas viktigste konkurrent. Nå er det trolig Uber og BMW som blir Teslas fremste konkurrenter på førerløse biler i USA.

Mange av oss som liker å kjøre bil, synes sikkert det er skummelt med disse førerløse bilene. Det er sjølsagt massevis av problemstillinger rundt førerløse biler. Det store etiske dilemmaet er: Hva skjer når den førerløse bilen må velge mellom å skade en fotgjenger eller egne passasjerer? Altså: Skal bilen kjøre utfor vegen og skade både bil og passasjerer eller kjøre på fotgjengeren som har forvillet seg ut på motorvegen? Og hvordan skal du programmere bilen for å ta slike valg? (Se sak om dette på CNN her)

Ellers er det mange i Pittsburgh som gleder seg til å sette seg inn i en «drosje» der sjåføren ikke sitter i mobilen og snakker høgt med slektninger – eller klager på trafikken, myndighetene og alle andre enn seg sjøl.

De førerløse bilene og bussene kommer garantert i de store byene ganske snart. Vi som bor i mer grisgrendte strøk må nok tråkke på gasspedalen sjøl i mange år framover. Stadig flere av oss i elbiler og med et lønnlig håp om at batteriet varer helt fram til dit vi skal.

Så får vi heller prøve de førerløse bilene andre steder. En ting er i alle fall sikkert. Den som styrer den sjåførløse bilen slipper i alle fall å ta med seg plastkortet fra Statens vegvesen.