Molde MDG sin Bjørnar S. Pedersen skriver i et innlegg her i budstikka at å vente på fergeturen kan gjøres til noe nyttig og hyggelig. Som å fiske for eksempel! Jeg er usikker på om skribenten forsøker å provosere, eller om han er seriøs i det han skriver. Men jeg føler i hvert fall for et svar.

Undertegnede har i store deler av sitt liv jobbet i transportbransjen, og skal her gi dere et helt reelt eksempel på hva konsekvensene av å ikke rekke en ferge er. Trailersjåføren som er på vei fra Østlandet til Molde startet arbeidsdagen sin klokken 13.00 i dag, og på grunn av noen heftelser med veiarbeid i Romsdalen mister han ferga på Åfarnes 01.20 med 1 minutt. Neste ferge går ikke før 04.10, altså om 2 timer og 50 minutt. På Terminalen i Molde venter 3 terminalarbeidere på denne traileren, for å losse og gjøre klart godset til videre distribusjon. Disse må nå vente i nesten 3 timer på å få gjort denne jobben, noe som medfører både overtid og merarbeid. Bare for sjåføren og de 3 terminalarbeiderne har nå det ene minuttet som manglet på ferga kostet nesten 15 timers tapt produksjon!

Men utfordringene stopper ikke her. Trailersjåføren som står på Åfarnes begynte arbeidsdagen kl. 13.00 i dag. Han har ikke lov å jobbe mer enn maksimalt 13 timer på en dag. Han kan derfor ikke lovlig kjøre fra ferga til Molde ved fergeavgangen 04.10. Himmel og jord må settes i bevegelse for å finne en sjåfør midt på natta, som har ledig kjøretid, til å komme seg til Åfarnes for å kjøre traileren til Molde.

Om bord i traileren befinner det seg mye ulikt gods som skal frem til mottaker til gitte tidsrom. Med 3 timers forsinkelse til terminal betyr det gjerne at det må settes inn ekstrabiler både til Averøy, Sunndal og Kristiansund på morgenen for å rekke å levere livsviktig medisin til legekontor og apotek, bildeler som det haster med, blomster til blomsterbutikken som skal levere krans til gravferden på formiddagen etc. etc. Det ene minuttet på Åfarnes fører lett til både 40 og 50 timers ekstra arbeid, med de kostnader og ulemper det medfører.

Undertegnede synes også det er helt greit å ta seg en strekk, spise svele og sjekke lysene på bilen på en fergetur på fritiden. Men for næringslivet er ferge stort sett bare plunder, heft og utgifter. Derfor ønsker jeg og Venstre å bli kvitt flest mulig ferger, og vi sier ja til fastlandssamband som Langfjordforbindelsen og Møreaksen.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal