Dagens regjering har varslet kutt innen bl.a. samferdsel pga. stor prisvekst og behov for stram økonomisk styring. Derfor mener Sve at Møreaksen må stoppes. Han vil isteden bruke pengene på andre prosjekter i fylket, slik som E136 Eksportveien. Sve har allerede glemt at det er mangel på penger som gjør at regjeringen foreslår kutt i budsjettene. Da kan pengene som mangler ikke brukes andre steder. Hvor inkonsistent kan man være i ett og samme avsnitt? Tidligere i sommer hevdet Frank Sve at regjeringen har mer enn nok penger til veibygging i Norge, og at pengesekken og pengebingen renner over. Sve skifter åpenbart standpunkt etter hva som for øyeblikket passer ham selv best, og er nå enig med regjeringen.

Nestlederen i Stortingets transportkomité har faktisk ennå ikke forstått hvordan prioriteringer og saker behandles politisk. Sier man nei til Møreaksen så forsvinner disse pengene ut av fylket, til gryteklare og høyt prioriterte prosjekter i andre deler av Norge. Dette er ikke midler til fri benyttelse som bevilges fylkesvis. At Frank Sve (Frp) ennå ikke har forstått dette er tragisk, og avslører total mangel på innsikt i det vervet han utrolig nok er blitt tildelt. Han bør umiddelbart erstattes av andre mer kvalifiserte.

I NTP er E39 Møreaksen og E136 Eksportveien begge prioriterte, både av forrige og nåværende regjering, det er altså ingen grunn for å sette disse prosjektene opp mot hverandre. Men det er akkurat hva Frank Sve forsøker å gjøre, han vil kun prioritere Eksportveien og stoppe Møreaksen. Eksportveien har mindre trafikk i 2021 mellom Horgheim og Bjorli (ÅDT 1945) enn Møreaksen over Romsdalsfjorden (ÅDT 2148). Fergestrekningen over fjorden er i utgangspunktet stengt. Den er kun åpen mot betaling noen få minutter 2 – 3 ganger i timen på det meste, da med svært begrenset kapasitet og i meget redusert hastighet. Hvorfor skal den døgnåpne veien og med minst trafikk prioriteres? Og hvor det i tillegg går jernbane fra Åndalsnes.

I Ålesund arrangerte «Sunnmøre på rett veg» en konferanse for snarlig prioritering og oppstart av E136 Eksportveien. Der ble det vist til at på E136 mellom Dombås og Ålesund blir 20 personer skadet eller drept hvert år. Realiteten er at en stor del av trafikken både fra Dombås og Ålesund faktisk skal krysse Romsdalsfjorden, der veien er stengt mesteparten av tiden. Da blir det et res for å unngå å møte en stengt fergebom. Man skal være mer enn naiv og blåøyd for ikke å se sammenhengen mellom ulykkene på E136 og en stengt E39 over Romsdalsfjorden, som faktisk er en av de mest trafikkerte fergestrekningene i Norge. Dette problemet forsvinner ikke før fergene forsvinner, uansett standard på E136 Eksportveien. Så kan man undres over hvorfor dette ikke ble nevnt på konferansen.

De som forsøker å sette Møreaksen og Eksportveien opp mot hverandre bør merke seg at prosjektet fergefri E39 Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde, via undersjøisk tunnel til Otrøya og bro til nordsiden av Romsdalsfjorden. Dette er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. Strekningen fra Ålesund til Ørskogfjellet er felles med E136 Eksportveien. Statens vegvesen har fått oppdraget med Møreaksen, som altså inkluderer denne felles traséen. For resten av strekningen på Eksportveien, E136 fra Vestnes til Dombås, er det Nye Veier AS som har fått oppdraget.

Nye Veier AS får hvert år en egen bevilgning til sin portefølje av veiprosjekter, og den er upåvirket av eventuelle bevilgninger til Møreaksen. Å stoppe Møreaksen har derfor ingen positiv effekt for Eksportveien. Tvert imot: siden strekningen Ålesund – Ørskogfjellet er felles for Møreaksen og Eksportveien, vil et nei til Møreaksen medføre at en stor del av Eksportveien mister finansieringen, som altså kommer via Møreaksen.

I tillegg vil det være Møre og Romsdal fylkeskommune som må ta investeringskostnadene med fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen om Møreaksen stoppes. Dette vil garantert gå ut over resten av pengene til veibygging og vedlikehold i vårt fylke i tiår på tiår framover, og kommer i tillegg til kostnadene med fastlandsforbindelsen til færre innbyggere på Nordøyane på Sunnmøre, som Sve liker å ta æren for. De som kun vil prioritere E136 Eksportveien tar ikke disse forhold inn over seg.

Frank Sve (Frp) hevder at Møreaksen ikke er ønsket av folket, og heller ikke av storparten av næringslivet. Møreaksen er den vedtatte traséen for fergefri E39 her i fylket. Møreaksen er vedtatt av 3 forskjellige Storting og 4 ulike regjeringer, samt Fylkestinget i Møre og Romsdal. Også alle berørte kommuner har gått inn for Møreaksen. Et stort flertall av velgerne i fylket stemte ved forrige stortingsvalg på de partiene som i valgkampen lovet å kjempe for Møreaksen. Et demokrati bygger på at politikerne står bak sine løfter. Særlig når de har et stort flertall bak seg. Når det gjelder næringslivet så organiserte Terje Dyrseth på kort tid i fjor et opprop der over 100 bedrifter med mer enn 20 tusen arbeidsplasser og rundt 100 milliarder i omsetning støtter Møreaksen.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal