FAKTA: Norconsult har fått i oppdrag fra Molde kommune å evaluere spesialundervisningen i Molde kommune. De skal blant annet sammenligne skoler som holder seg til budsjett og de som ikke holder budsjettramma for å se på hvorfor ikke alle klarer å holde budsjett.

Jeg håper Norconsult har tatt Utdanningsdirektoratets statistikk om læringsmiljø i betraktning i deres undersøkelse. På kommunens nettside leser jeg:

«Trivsel og motivasjon for både 7. og 10. trinn har gått ned siden skoleåret 2013/2014 i Molde kommune. For trivsel hadde elever på både 7. og 10. trinn et gjennomsnitt på 4,4 i 2013, mens gjennomsnittet er på 4,1 i 2021. Motivasjonen har for 7. trinn gått ned fra 3,9 i 2013 til 3,6 i 2021, og for 10. trinn fra 3,7 til 3,3. Nedgangen er statistisk signifikant for både trivsel og motivasjon. Trivsel og motivasjon har gått ned like mye også på landsnivå for 7. trinn, men har for 10. trinn gått mer ned i Molde kommune enn i landet som helhet.»

Har Norconsult kartlagt hvor mange elever strever med lærevansker, som dysleksi og dyskalkuli, konsentrasjonsvansker (ADD: attention defficitt disorder, jeg kaller det for ADD og ikke ADHD da forskning viser at aktivitet er helt nødvendig for læring, og fysisk aktivitet forbedrer årvåkenhet, oppmerksomhet og motivasjon), språkvansker når et barn snakker mer en ett språk hjemmefra og norsk ikke er første, andre eller tredje språk?

Videre står det på Molde kommune sin nettside

«Selv om trivsel og motivasjon har gått ned i kommunen de siste årene, viser resultatene for 7. trinn i 2021 at læringsmiljø og trivsel i Molde kommune er på samme nivå som fylket og landet som helhet

Det betyr at trivsels og læringsmiljøet har gått ned over hele landet. Vi er ikke de eneste som strever med dette. Dette er i mine øyne et tydelig tegn på at barna våre ikke trives på norske skoler lengre og at Staten må ta et kollektivt ansvar og gripe inn, ellers kommer uønsket fravær bare til å øke og øke.

Hva skjer om 10 år når vi har en generasjon med mange unge mennesker som ikke har fulført utdanning fordi de ikke trivdes på skolen? Vi vet at manglende utdanning ofte forplanter seg og fører til utenforskap i voksenlivet, og dermed også kan medføre psykiske problemer. Da kan vi ende opp med en stor gruppe arbeidskraft som heller blir ressurskrevende for samfunnet, og verken kan bidra inn i eldrebølgen eller være en ressurs i samfunnet. Og dette fordi vi ikke tok barna våre på alvor da de var små.

Dette er et nasjonalt problem og det må store endringer til.

Det er på tide at vi ser på forsking fra hele verden og se hva som fungerer og ikke fungerer. Norconsult har allerede påpekt at skolene i Oslo ikke greier å gi elevene det de trenger. Det er på tide vi skifter fokuset og ser på skolestrukturen i stedet for enkelteleven.

Hva om vi Molde kommune kunne hatt som mål å bli best i landet på skole? Si JA til et pilotprosjekt likt det Trondheim kommune gjør med skolestarterne sine.  DET ville skape bolyst og tiltrekke ung, frisk arbeidskapital.

Hva om Molde kommune ser forbi skolesystemet slik det er rigget i dag og flytter fokuset over på å lage et skoleverk bygget på individets egenskaper og kvaliteter? Som skaper tilhørighet, refleksjon, selvstendighet, omsorg og mestring?

Hva har den offentlige skolen å lære av for eksempel Montessori pedagogikken? Og veiledningspedagogikk som alternative løsninger til spesialundervisningen?

Er det virkelig lurt å kutte antall kontaktlærere? Disse lærerne er bindeleddet i hjem-skole samarbeidet og har allerede en flerfunksjonell rolle som både lærer, vernepleier, miljøarbeider mm. I tillegg har de ansvaret for å følge opp alle elever, både i klasserommet og de barna som har behov for spesialundervisning og de barna som faller utenfor skolen med uønsket fravær.

Som Liv Eli Hammerø Orten skriver i innlegget sitt onsdag 25 oktober. Kjære Politikere, jeg oppfordrer dere til å delta på skolen i ei uke, i en klasse av deres valg og sitte der å få med dere hva som skjer i klasserommene.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal