Kvalitetsmeldingen for grunnskolen i Molde for skoleåret 2020-2021 problematiserte

valget av digitale kontra analoge læremidler. Rapporten ga inntrykk av at grunnskolen i Molde satset på en blandingskultur, selv om det var tydelig at man ikke hadde investert i analoge læremidler i alle fag.

Rødt Molde stilte en rekke spørsmål til ordfører om begrunnelse for at det så entydig ble satset på digitale læremidler. Det ble svart at man satset både analogt og digitalt, etter et føre-var-prinsipp.  Forøvrig  ville man avvente rapport fra Prosjektet GrunnDig som skal gå inn i utfordringer for lærere og elever med innføringen av ny teknologi i klasserommet.            Den skulle foreligge  før jul 2022.

Kvalitetsmeldingen for skoleåret 2021-2022 drøfter ikke forholdet analoge kontra digitale læremidler, men redegjør for en god del problemer, eller utfordringer med den digitale satsinga. Det pekes på områder hvor utviklingen på nasjonale prøver går  i feil retning. Vi ønsker derfor en redegjøring for læremiddelsituasjonen per dato.

1)     Kan ordfører gjøre rede for dekningen av analoge læremidler etter den nye læreplanen , Fagfornyelsen, på alle trinn?

2)     Hvis det fortsatt ikke er kjøpt inn analoge læremidler, hvordan begrunnes det?

Rødt Molde har ved to anledninger i høst stilt spørsmål om tilbudet i grunnleggende norsk for innvandrere og flyktninger. Ordfører har redegjort for at Moldeskolen gir et kvalitativt godt tilbud til alle elever.

Denne uttalelsen kommer i et underlig lys når tillitsvalgte ved to store barneskoler og de to største ungdomskolene i Molde går ut i lokalavisa og forteller om en opplæring som er langt, langt fra  kvalitativt god. Var ordfører feilinformert da han svarte Rødt Molde eller lytter man ikke til de som har skoen på?

3)     Kan ordfører redegjøre for hvordan bekymringsmeldinger fra de tillitsvalgte, når det gjelder grunnleggende norsk, er fulgt opp?

Generelt vil vi legge til at skolen står overfor store utfordringer i Fagfornyelsen med digitalisering, fremedspråklige elevers oplæring og å trekke kompetansemålene ned på et praktisk forståelig nivå både for lærere og elever. Det snakkes om grunnleggende ferdigheter, tverrfaglige tema, kjerneelementer og dybdelæring.   Begrepene har uklart innhold og derfor vanskelig å skille fra hverandre og kan lett føre til at man mister oversikten. Hvor brei overflatelæring bør du t.eks ha for å snakke om dybdelæring?   Kravene til generasjon prestasjon har nå blitt så høye at livsmestring må inn som fag  for å forebygge angst og depresjon.

 Er vi på riktig vei - det er nødvendig å stille spørsmålet?

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal