Det er ikke uten grunn at SVV ønsker Vik-Ålesund ut av NTP. Det blir for dyrt.

Formannskapet i Vestnes har vedtatt en innstilling om å skrinlegge Møreaksen, noe som fortjener all honnør og respekt!

Utdatert

Det er skuffende at noen bedriftsledere i Vestnes, etter så mange år, ikke har tatt innover seg de negative ringvirkningene med denne «stykkevise- og delte planleggingen" med Møreaksen.

Det er viktig å holde seg oppdatert. Sasson og Reve rapporten som viste 300-400 % merverdi med Møreaksen var utdatert samme dag som den ble offentliggjort. Lignende rapporter fra tiden før vedtak i regjering er like utdaterte som Møreaksen og motbevist flere ganger av bl.a. Møreforsking?

KS2 (kvalitetssikring av SVV sine regnestykker) viser negativ nytte på 9 Mrd. og det gjelder bare strekningen Vik-Bolsønes (halvferdig bygget på land).

Dette understreker at næringslivet på Trohaugen har sendt “klagen” til feil mottaker. Det er SVV med sitt konseptvalg de må klage på, ikke de folkevalgte som representerer folket.

Merkostnad og selvberging

Pendlerne, egne ansatte, innbyggerne, idrettslagene m.fl. i Vestnes må bruke store deler av inntekten sin på å betale for «Møreaksen» gjennom bruk, skatter og avgifter i hele dens levetid. Bare strømforbruket vil belaste regionens underskudd på kraft enda mer, med sitt forbruk på 30 GWh /år (ref. Vianova).

Disse merkostnader kan bedrifter viderefakturere eller bruke som motargument i lønnsforhandlinger.

I tillegg kan det nevnes den økte risikoen for varmgang i vogntog og selvbergingsprinsippet ved ulykker. Dette kan ikke viderefaktureres, men kalkuleres som unødvendig risiko for sine ansatte i firmaenes ROS analyse.

Kraftproduksjon

Ledig tid bør benyttes til å utrede en fremtidsrettet fjordkryssing som kan produsere kraft. Fylket har som nevnt underskudd på elektrisk kraft og det blir verre med dagens energipolitikk. Flytebroer kan bli «Pluss veier» med et produksjonspotensial på 2-300 GWh/km/år (ref. SVV). Det er allerede satt av FoU midler på området, så her har nå verftsbransjen og stålindustrien en kjempemulighet for ny satsing med sin maritime kompetanse.

Heia Vestnes kommune

Alle i Vestnes kommune bør være stolte av denne NTP-innstillingen fra formannskapet.

Sunn fornuft er sjelden vare. Denne gangen også i takt med flertallet av folk og næringsliv i regionen.

Respekt til kommunestyret for vedtak om rekkefølgekrav

Respekt til kommunestyret for å ikke godkjenne bompengeprop.

Respekt til formannskapet om NEI til Møreaksen

Vestnes INP heier på et næringsliv som er bærekraftig, verdiskapende og satser på lokal arbeidskraft, skal vi få til dette må eksport-korridorene og trafikktrygging prioriteres først.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal