– Fram til årsskiftet 2012–2013 jobbet jeg inn mot firmaer, med nettverk og programmering. Så bestemte jeg meg for å legge om til privatmarkedet. Det første året mot privatmarkedet hadde jeg flere nye enkeltkunder enn hele kundelista de tidligere åra, flere hundre kunder, forteller Oscar Toft, mannen bak enkeltmannsforetaket Toftware.

Bankkrisen i 1987

Etter utdannelsen i elektronisk databehandling og økonomi og administrasjon ved Distriktshøgskolen (Nå Høgskolen i Molde) var han med på oppstarten av et datafirma i 1987.

– Det var bare noen måneder før bankkrisen i 1987. Da måtte vi gi opp fordi banken trodde det kunne gå galt, før det hadde gjort det, sier Toft.

Deretter ble det enkeltmannsforetak inn mot bedrifter – og altså privatpersoner fra 2013.

Rensker opp PC-en

– Hvem er den typiske kunden?

– Det er nok folk som har trøbbel med at PC-en blir treg, og lurer på om de skal kjøpe ny. Da trengs det som regel en del opprensking, for en PC blir ikke dårligere av at den er fire år gammel. Som regel går det ut på å rydde opp og slette ting som gjør at den går tregere. Ofte sletter jeg programvare som de har kommet i skade for å laste ned for å renske opp PC-en.

Ellers går det mye i å sette opp trådløse nettverk og problem knyttet til det, og e-post, sier Toft.

Roser de eldre

– Du nevner e-post. Er det mange som sliter med det, og å betale regningene på datamaskinen?

– Det er i hvert fall en del som spør om det. Dette er et av de problematiske områdene: plutselig skal alt skje via bankID på dataen.

De vet ofte hvordan de skal bruke e-posten, men så endres plutselig noe, sånn at en e-postkonto som har virket i 15 år, slutter å virke. Det er ikke så åpenbart for kundene. Da må jeg løse slike oppståtte problem for folk som kan bruke e-post, forteller Toft.

Han roser den eldre garde.

– Det er utrolig mange langt opp i åra som er gode med PC-en. Det handler for meg mer om å fikse problem som har oppstått. Noen kan jo litt mindre i utgangspunktet, og trenger for eksempel hjelp til å kjøpe maskin. Da handler det like mye om hva de ikke bør kjøpe, sier han.

Microsoft ringer ikke

– Folk kan jo også bli utsatt for lureri, for eksempel at noen ringer fra India og utgir seg for å være Microsoft. Microsoft ringer aldri opp folk. Det har hendt at de i andre enden har slettet filer på PC-en som jeg har kommet akkurat i tide til å gjenopprette, forteller Oscar Toft.

Nå vurderer han å utvide nedslagsfeltet til å inkludere Sunnmøre.

– Jeg lurer på å ta med Ålesund, men først må jeg bare organisere litt bedre. Til nå har jeg tatt oppdrag i Romsdal og på Nordmøre. Jeg har ikke kontor, bare kjører rundt. Av og til tar jeg med utstyret hjem hvis det tar lengre tid.

Markedsføringsbiten har Toftware lenge forsømt. Det skal nå endre seg:

– Jeg trapper opp den biten, prøver å komme meg mer på nett. Da kan kundemassen bli mer stabil.

Behandle kundene med respekt

– Har du noen råd til andre selvstendig næringsdrivende?

– Jeg liker å drive med dette fordi jeg er en sosial type. Det handler om å behandle alle kunder med respekt, det tror jeg er et godt råd.

– Og til dem som er litt avventende med å prøve seg på datamaskinen?

– Det er bare å komme i gang. De fleste greier de enkle tingene hvis de får litt opplæring, sier Oscar Toft i Toftware.