Fylkesmannen har i løpet av det siste året ført tilsyn med alle kommunene i Møre og Romsdal, og resultatene viste at mange kommuner mangler tilstrekkelig kartlegging av ulovlig avfallshåndtering, i tillegg til å mangle mål og handlingsplan for dette fagfeltet. RIR håper at kommunene vil sette de i arbeid.

– Vi har fått i oppgave av kommunene til å ta oss av husholdningsavfall, men å ta oss av forsøpling og rydding av villfyllinger er ikke et ansvar de har gitt oss. Disse områdene er jo beslektede og innenfor vårt fagområde, og det er dermed naturlig å gi ansvaret det til oss. Vi vil gjerne hjelpe til, men da må det settes i system, sier Korseberg.

Tips fra naturengasjerte

I mai sendte dermed RIR en e-post til sine kommuner med et forslag om hvordan dette kan systematiseres, inspirert av Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap (BIR)s ordning. RIR ble tipset av Forum for Natur og Friluftsliv (FNF) Møre og Romsdal, som blant annet påpekte utfordringene rundt hvem som skal håndtere ulovlige søppelfyllinger.

– I følge forurensningsloven er det kommunen som skal håndtere de ulovlige søppelplassene. Vår erfaring er dessverre at dette håndterer kommunene veldig dårlig både knyttet til kartlegging og at kommunene viser liten fremdrift/resultat på de søppelplassene som vi eller enkelte personer melder inn. Samtidig ser vi at de interkommunale renovasjonsselskapene i vårt fylke har et annet fokus og i liten grad tar tak i denne utfordringen, skriver koordinator Ingbjørn Bredeli.

Videre presenterte de søppelprosjektet til Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap (BIR). Selskapet, med sine åtte kommuner, gikk systematisk til verks med kartfesting og håndtering av ulovlige søppelplasser. I perioden 2015-2017 ble det kartlagt 333 ulovlige søppelplasser ved hjelp av flyfoto og tips, der 221 ble avsluttet i løpet av tre år.

– Vi har fått opplyst fra BIR at dette er en suksesshistorie for miljøet og at de vil fortsette med prosjektet i årene framover, avslutter Bredeli i brevet.

«– Kan dere ikke bruke oss?»

Etter å ha lest fylkesmannens undersøkelser og om løsningen til BIR falt mange ting på plass for Korseberg.

– Nå venter vi egentlig bare på at kommunene kaster seg over oss og sier «værsågod». Jeg har jo ventet i mange år på en mulighet til å si «kan dere ikke bare bruke RIR?» Slik det er nå får vi henvendelser fra publikum om villfyllinger, og må henvende dem videre til kommunen. Selv om det ikke er vår oppgave ender vi ofte med å dra ut å rydde, og så fakturer vi enten kommunen eller de som har forsøplet, forteller Korseberg.

– Hva fungerer dårlig med dagens ordning?

– I dag så vet ikke folk hvor de skal henvende seg. På den ene siden er kommunen miljøvernmyndighet, på den andre siden er det RIR som holder på med avfallshåndtering. Dermed havner dette ansvaret om å rydde opp villfyllinger på en måte midt i mellom. Med dette systemet vil vi kunne tette avstanden mellom disse «stolene».

Håper på vedtak

Korseberg vil at det skal gjøres et vedtak i kommunen som gir RIR den oppgaven.

– Vi ender ofte med å gjøre jobben uansett, det må bare settes i system. Vi er kommunenes renovasjonsselskap, vi er eid av alle sammen, vi henter søppel. Hvorfor kan vi ikke ta oss av dette også?

Så langt har ikke alle kommunene svart på forespørselen. Gjemnes er hittil den eneste kommunen som har svart positivt til denne ordningen, og RIR håper på at de gjenværende kommunene også gjør det samme.

– Vi har kompetanse på avfall, vi har nødvendig utstyr, og kan dermed løse dette enklere enn kommunene kan alene. Til syvende og sist er det eierne som bestemmer. Hvis de ikke ber oss om å ta oss av forsøpling og villfyllinger skal vi heller ikke gjøre det, men RIR er mer enn villige til å hjelpe, avslutter Korseberg.