– Det har vært ei spesiell reise, sier administrerende direktør i Cinderella Eco Group, Gunhild Sjøvik. I fire generasjoner har fiskeriselskapet Sjøvik AS vært hovedområdet. Slik kunne det også blitt, hadde det ikke vært for at Gunhilds far, Odd Kjell Sjøvik, var fascinert av å finne nye løsninger.

– Helt siden far var student har han vært opptatt av det. Både å finne nye løsninger, men også forbedre produkt som allerede eksisterer, sier hun. Og det var nettopp det som skjedde for rundt 20 år siden. To godt voksne karer med bakgrunn fra USA kom til gründeren fra Midsund og presenterte ei liste med ideer. To skilte seg ut. Den ene var et forbrenningstoalett.

– Dette var et produkt som hadde eksistert i det amerikanske markedet siden 60-tallet, men det var mekanisk. Far ønsket å finne ei bedre løsning, også her, sier Sjøvik.

Det ble starten for Cinderella Eco Group. Produktet ble utviklet og kommersialisert raskt.

– Fram til 2012 ble Cinderella produsert på lisens ved en fabrikk på Furuflaten i Troms, som også hadde rett til å selge og videreutvikle produktet for det skandinaviske markedet, forteller Sjøvik.

– Tida var inne

Etter over 20 år har selskapet nå opparbeidet seg så mye erfaring og kunnskap om produksjon, utvikling og salg i eget marked, at tida nå var inne for å øke satsingen internasjonalt.

– Vi har bygget opp selskapet sakte, men sikkert, og nå er vi klar for å satse. Vi har mange trofaste medarbeidere, flere som har vært med oss siden oppstarten, og som har opparbeidet seg viktig kompetanse. Vi styrker nå selskapet gjennom ansettelser av medarbeidere innen salg og etter- marked, produktutvikling og produksjon, innkjøp og logistikk. Slik at vi skal være godt rustet for den internasjonale satsingen, sier Sjøvik, som for tida er i gang med intervju med aktuelle kandidater fra Canada.

Moldekontoret vil også få tre nye ansatte i løpet av høsten.

Handler om miljøet

– Vi føler at produktet vårt er klart for å nå ut i verden, og i tillegg har vi fått en del forespørsel fra ulike marked. Flere er interessert i et alternativ til vannklosettet, sier Sjøvik, og legger til at henvendelsene fra internasjonale marked har miljøperspektivet som utgangspunkt når de kontakter selskapet.

– Miljøaspektet ved forbrenningstoalett er veldig viktig for oss. I Norge er det helt vanlig med vannklosett på hytta, men andre steder i verden er ikke det mulig på grunn av mangel på vann. Cinderella trenger ikke vann og asken er fri for kjemikalier, sier Sjøvik. I tillegg til Canada, satser også selskapet i Australia, New Zealand, Nederland, de øvrige Benelux-landene, Sveits, Østerrike Tyskland, England, Spania, Skandinavia, og de har fått flere henvendelser fra Sør-Afrika de ønsker å utforske.

– Lett å begeistre

Men Sjøvik er ikke bekymret for den internasjonale satsingen.

– Det er lett å begeistre folk med Cinderella. Et kanadisk ektepar kom løpende bort til oss da vi sto på stand der borte, og fortalte at vi hadde reddet hyttelivet deres, sier hun.

Det viktigste for Sjøvik er at de som kjøper et Cinderella-toalett skal være fornøyde.

– kjøperne må bli fulgt opp på en riktig måte. Både når det gjelder installasjon og vedlikehold, sier hun. Sjøvik er veldig stolt over at selskapet nå tar steget ut.

– Far tok sjansen på å satse tid og penger på denne ideen. sammen med dyktige medarbeidere og samarbeidspartnere har vi kommet dit vi er i dag og jeg tror reisa så vidt har begynt. Jeg føler meg privilegert som har fått tilliten til å føre det videre.