MOLDE: – Det er som alltid hyggelig å være løypeguide! I år opplever særlig den sorte og røde løypa er litt «light», altså litt lysesvart og lyserød, på et vis. Det er flere av konsertene i svart løype som fint kunne vært i rød – egentlig alle, med unntak av mandagen. Så det er nok litt mindre kølsvarte konserter i år, sier Hedvig Mollestad Thomassen, som både er musiker selv og sitter i programkomitéen.

Åpningskonsert i rød løype

Løypeguiden forteller at hun gjerne skulle hatt med Jazzintro-finalen på onsdag kl 16 i løypa.

– Den er alltid spennende og engasjerende, og et utstillingsvindu for ung, norsk jazz!, sier hun.

– Du har plassert åpningskonserten i rød løype?

– Konsertene på mandagen plasserer seg litt selv. Hudson og Gurls er begge groovy og spesielt Gurls kommuniserer veldig godt ut over scenekanten. Åpningskonserten kommer til å være knallbra, både Maria Schneider og Ensemble Denada kan engasjere sitt publikum, og de skal spille minst én Bowie-låt. Siden blå og grønn løype allerede var okkupert, blei det naturlig å velge den lyserøde løypa, sier guiden, som plasserer konserter som ikke kommer med popcorn og 3D-briller nettopp der.

– Du setter årets AIR, Maria Schneider i rød, unnskyld lyserød, løype?

– Maria Schneider er en AIR som utvider begrepet litt, siden hun er like mye komponist og arrangør som pianist, mener Thomassen.

Kan bli historisk bra

Skal løypeguiden velge ut én konsert på årets program, blir det denne:

– Paal Nilssen-Love XL-Unit! I utgangspunktet et helt åndssvakt bra ensemble, sprengfullt av fantastisk lyd og energi, og det hele toppes med tre musikere og to dansere fra Etiopia, samt to perkusjonister fra Brasil! Det blir nok en for bøkene, tror jeg!

– De populære kirkekonsertene er ikke med i løypa?

– Det er fordi folk finner fram til de konsertene på egen hånd. Jeg har lyst å bruke denne spoten til å anbefale noe publikum ikke visste de kunne like, og med det kanskje utvide noen musikalske horisonter.

– Hva er du mest fornøyd med programmessig?

– Jeg blir glad når programmet har et bredt spenn, at det er noe for alle, store navn og små navn, men at det likevel er tungt forankret i en bred jazztradisjon. Jeg blir ekstra glad når kjønnsbalansen er god, sier Thomassen, som for tida er opptatt i studio med egen trio, et nytt prosjekt, 21:12, med Marte Eberson, Ellen Brekken og Axel Skalstad, barnekonserter med Tore Johnsens Alvin Pang og et større bestillingsverk til høsten, samt at hun snart skal ha siste del av mamma-permen min i sommer. Og kanskje litt sommerferie!