Mandag klokken 11 åpnet utstilling om gulltransporten på Trollveggen. Dette er første gang Tor Christian Jevanord, som har samlet krigsminner og -historie i ei årrekke, har utstilt noe offentlig. Tidligere har utstillinga stått lagret i Setnesmoen leir. Nå blir en ørliten del av en utrolig rikholdige samlinga synlig gjennom hele sommersesongen, til glede for turister og lokale.

– Det er jo dette man jobber mot. Å få vise fram historien. Det er veldig kjekt, for meg sier han.

– Dette er tenkt å være et krigsminne. Det blir helt gratis å se den, sier han.

Nordahl Grieg

Utstillinga består av fem korrekt oppkledde soldater, deriblant Nordahl Grieg. Han tok lederrollen over vaktstyrken på 33 som var med på den dramatiske transporten. De bodde på Romsdalshorn stasjon, som nå er flytta og har navnet Trollveggen stasjon. Denne står like ved vogna.  I tillegg er det rekonstruerte kasser lik de gullbarrene lå i, poser identiske med de mynter lå i, en tysk flybombe og modell av et Henkel-fly som styrtet på Fiva, et område ikke langt unna, 21. april. På en skjerm på innsida går det en film om historien, som Jevanord har satt sammen av bilder, lyd og film.

Tok sjansen

Svein Kroken, som også eier Trollveggen besøkssenter like ved der vogna er satt, har også interesse for lokal krigshistorie. Da han i mai i fjor fikk tips av Odd Bjørn Alnes om at ei trevogn skulle kondemneres, hadde han kort tid å tenke seg om på.

– Jeg tok sjansen og overtok den. Så spurte jeg Tor Christian etterpå, så jeg var heldig med at han sa ja, smiler han. Vogna var pill råtten. Det viste seg også at den var bygget litt etter krigen, men det er samtidig én av de siste trevognene NSB har igjen.

– Og veldig tidsriktig, påpeker Jevanord.

Halv million

Kroken anslår at prosjetet har kostet  400 – 500.000 kroner. Av dette har fylkeskommunen støttet med 50.000 kroner.

– Det er vi veldig takknemlige for, sier han.

– Etter å ha satt i en en type glass, var jeg ikke fornøyd. Det var for mye gjenskinn. Da måtte han kjøpe nytt glass til 40.000.  Det er det som er så fint med Kroken. Det skjer noe på timen om det er noe, sier Jevanord.

Nå håper Kroken at det blir mer virksomhet på området.

– Men min ambisjon med dette er først og fremst at kommende generasjoner skal vite om historien her, sier han.

– Stor betydning

Før snorklippinga holdt Svein Kroken et lite foredrag om gulltransporten, der 49 tonn gull – til en verdi av 240 millioner kroner - skulle fraktes ut av Oslo og til sikrere sted– og hvor stor betydning det hadde at de klarte det.

– Tyskerne var hovedsakelig ute etter konge og regjering og regnet med de var i nærheten. Det at de greide å å redde gullbeholdninga, hadde stor betydning for oppbygginga av velferdssamfunnet etter krigen. Disse gjorde en kjempeinnsats for landet, sa Kroken, som nå har gjort sitt til at historien blir mer kjent.

«Tung last»

Marit  Søholt Stokes fikk æren av å klippe i snora, fordi hun har vært så engasjert i prosessen. Stokes har hatt kontakt med Haslund Gleditch-familien i en årrekke, deriblant Nini Haslund-Gleditch. Hun var bror til Fredrik Haslund som ledet gulltransporten og gift med Kristian Gleditch som også var en sentral person.

– De sjauet og losset gullet og ble av og til arrestert på grunn av mistenkelig oppførsel rundt det de bare omtalte som «tung last». De kunne jo ikke si at de hadde med seg Norges gullbeholdning og måtte så klart lyge, men de kom seg videre, forteller Stokes.

Glad for interessen

Jevanord har vært interessert i historien siden han var liten.

– Da jeg var 12 år hørte jeg en røverhistorie om at det fantes gull på Romsdalshorn etter at ei vogn i gulltransporten var sprengt, så jeg gikk rundt med metallsøker for å finne noe, men så ble jeg etterhvert mer betatt av historien, sier han, som var kjempeglad for oppslutninga rundt åpninga. Minst 60 personer var møtt fram for Åndalsnes' nyeste turistattraksjon.

– Imponert

Arne Steffen Lillehagen, leder i Rauma historielag var på plass under åpninga.

– Det er fint at man ivaretar krigs- og jernbanehistorien på denne måten. Det skulle så klart vært gjort for lenge siden. Kulturisme er det mange som er opptatt av nå. Kanskje kan dette prosjektet være til lærdom for videre planlegging av andre ting, sa han.

Oddbjørn Alnes, som i fjor kunne til at trevogna ble reddet, synes utstillinga ser veldig bra ut.

– Jeg er veldig imponert over gjennomføringsevnen. Det har åpentbart vært et godt samarbeid, sier han.