Samferdselsministeren er denne helga i Møre og Romsdal på en planlagt tur i åtte fylker for «selv å oppleve samferdselsinfrastrukturen», heter det i pressemeldingen.

Ankomsten til fylket fredag kom imidlertid rett etter at et oppslag på vg.no presenterte Romsdalsaksens fordeler og ønsket om en omkamp om fjordkryssingen av nye E39.

– Likeverdig mernytte

Verdens Gang viser til en rapport utført av prosjektledelse-selskapet HR Prosjekt AS om netto ringvirkninger, såkalt mernytte, i de to løsningene.

Den konkluderer med at de to er nokså likeverdige: 20,2 milliarder kroner for tunell og bru i Møreaksen versus 18,2 milliarder kroner for flytebruene i Romsdalsaksen.

– Har gehør hos Frp sentralt

I artikkelen vises det til at Romsdalsaksen-forkjemperne, i tillegg til støtte fra Norges Lastebileierforbund, har skaffet seg gehør hos Fremskrittspartiet sentralt.

Som kjent mener fylkesleder Frank Sve i Frp i Møre og Romsdal at Romsdalsaksen bør utredes, men saka falt i fylkesutvalget 5. juni med åtte mot fem stemmer.

Et møte med Sve i heimfylket hans er ikke på planen, opplyser Solvik-Olsens kommunikasjonsrådgiver Henrik Jonassen.

– Programmet er offentlig. Om lokale politikere dukker opp og ønsker å diskutere aktuelle saker fra deres område, åpnes det selvsagt for det, sier Jonassen.

Lørdag deltok følget på blant annet brannøvelse i Runehamartunnelen i Rauma og en befaring av arbeidet med nye RV 70 Tingvoll-Meisingset før de satte kursen mot Fræna og Atlanterhavsvegen.

Kun skriftlig svar

Romsdals Budstikke hadde avtalt et telefonintervju med Solvik-Olsen lørdag formiddag, men dette trakk han seg fra.

Kommunikasjonsrådgiveren opplyste at Solvik Olsen kun ønsket å svare skriftlig på spørsmål om Møreaksen.

– Akkurat på dette temaet ønsket han det, sier Jonassen og viser til uttalelsen.

– Er dette et tema han ikke ønsker å snakke om nå?

– Det handler bare om at det ikke er mer å si enn uttalelsen hans. Det som ligger i den har ligget til grunn ei stund nå. Det er ingen vits i å samtale om temaet. Svarene hans blir uansett bare en repetisjon av uttalelsen, utdjuper Jonassen.

– Vil ikke spekulere

Samferdselsministeren kom så med følgende uttalelse:

«Det ble for noen år siden gjennomført en større utredning av ulike veikonsepter, og som resulterte i beslutning om å jobbe videre med Møreaksen. Dette fikk bred støtte lokalt og nasjonalt, og ligger til grunn for arbeidet i Nasjonal Transportplan og hos Statens vegvesen», skriver Solvik-Olsen.

«Jeg forholder meg til de politiske vedtak som har kommet fra lokalpolitikerne i Møre og Romsdal, og vil ikke spekulere i alternative løsninger og nye flertall. Dersom det kommer nye vedtak fra lokale myndigheter så vil jeg selvsagt gå i dialog rundt det», avslutter han.

(Med «lokale myndigheter» menes kommunestyrer og fylkesting, journ. anm.)

Ønsker å lese rapport

Kommunikasjonsrådgiveren viser til at verken Samferdselsdepartementet eller Statens vegvesen har fått tilgang til rapporten fra HR prosjekt.

Ministeren ønsker derfor å se grunnlaget i rapporten før han uttaler seg, opplyste teamet hans.

På oppfordring svarte samferdselsministeren likevel på spørsmålene fra Romsdals Budstikke lørdag ettermiddag, i en e-post. Svarene er som følger:

– Fremskrittspartiet i Møre og Romsdal går inn for utredning av Romsdalsaksen, noe du tidligere har sagt nei til. Kan det likevel bli aktuelt å imøtekomme ønsket om en utredning av Romsdalsaksen?

– Viser til uttalelse.

– Hva skal til for at du skal si ja til en slik utredning?

– Viser til uttalelse.

– Vil staten i tilfelle ta kostnaden ved utredningen?

– Viser til uttalelse.

– Vil en utredning av Romsdalsaksen kunne forsinke kryssingen av Romsdalsfjorden – eller vil fjordkryssingsprosjektet fortsatt beholde sin plass i køen i Nasjonal transportplan?

– Viser til uttalelse.

– Er du som samferdselsminister i denne saka på kollisjonskurs med Fremskrittspartiet i Møre og Romsdal?

– Som samferdselsminister skal jeg følge opp de politiske vedtak som er gjort i saka. Jeg er opptatt av å gjennomføre flest mulig infrastrukturprosjekt og sikre at vi får mye for pengene. Det er bra og viktig at Møre og Romsdal Frp er over gjennomsnitt engasjert i samferdselssaker. Det drar fylket stor nytte av.

– Ifølge VG har Romsdalsaksen-forkjemperne skaffet seg gehør hos Fremskrittspartiet sentralt. Er du kjent med det – og i tilfelle hvem på sentralt hold i partiet de har skaffet seg gehør hos?

– Jeg har ikke innsikt i hvem Romsdalsaksen omgås.

– Romsdalsaksen har innhentet en rapport fra HR Prosjekt. Er du kjent med den? I tilfelle ja: Hvilken kommentar har du til den?

– Selskapet har ikke gitt verken oss eller Statens vegvesen tilgang til rapporten. Jeg har ikke tenkt til å spekulere rundt noen som helst før man faktisk kan ta stilling til hvordan det er regnet på.

– I motsetning til Romsdalsaksen gir Møreaksen øysamfunnet Midsund fastlandsforbindelse – og Aukra mulighet for det samme. Har det noen betydning for valg av fjordkryssingsalternativ at 4.700 øyboere med Møreaksen kan knyttes til fastlandet?

– Ved valg av trasé ble mange ulike vurderinger tatt i betraktning. Alle prosjekter har fordeler og ulemper. Det er summen av nytte og kostnader som avgjør beslutninger

– Er de andre strekninger på ferjefri E39 hvor det pågår omkamper om trasévalg?

– Det pågår mange diskusjoner i en rekke samferdselsprosjekt om trasévalg. Før vi tar beslutninger lytter vi til alle synspunkt. Forsøk på omkamper finner nok ofte sted. Som statsråd legger jeg vekt på å følge opp beslutninger som faktisk er tatt.

– Flere samferdselsprosjekt sprekker – her Nordøyvegen med nær en milliard – hva tenker du om det? Er det noe som opptar sentrale myndigheter/regjeringen/Frp?

– Denne regjeringen har jobbet aktivt for å ta ned kostnaden på veibygging i Norge. Det skjer mye spennende innen kontrakt- og gjennomføringsstrategi som bidrar til lavere kostnader. Opprettelsen av Nye Veier AS har vist oss mange gode eksempler på kostnadsbesparelser som kan gjøres. Statens vegvesen leverer også på dette i en rekke av prosjekt, blant annet med bruk av OPS. De prosjektene som sprekker går vi aktivt inn i for å finne mulighet for kostnadsreduksjoner. Mye tyder på at Møreaksen er et av de prosjektene hvor kostnadene reduseres betydelig sammenliknet med tidlige anslag. Det vil vi fortsatt følge med på, skriver Solvik-Olsen i e-posten.