KRISTIANSUND: Under Kristiansund og Nordmøre Næringsforum (KNN) sin samferdselskonferanse sist uke, kom Kjell Neergaard inn på de heftige nettdebattene som nå raser, særlig med utgangspunkt i Møreaksen og Nordøyvegen – og de som vil ha overgang til Trøndelag fordi de mener Nordmøre får for lite.

– Voldsomt engasjement

– Det er et voldsomt engasjement rundt samferdsel. Akkurat nå er de store samtaleemnene Nordøyvegen og Møreaksen. Jeg ser i debatten lokalt at det hevdes at vi på Nordmøre alltid står sist i køen når midler til samferdsel skal deles ut, med henvisning til Møreaksen og Nordøyvegen. Men ser vi historisk på dette, og går 25 år tilbake i tid, kan vi ikke si at det ikke har skjedd noen utvikling på Nordmøre på samferdsel, sa Kjell Neergaard.

Han listet deretter opp en rekke store prosjekt som er realisert på Nordmøre.

– Vi har fått Krifast, vi har fått Atlanterhavsveien, vi har fått Atlanterhavstunnelen, vi har fått Imarsund-forbindelsen, vi har fått Oppdølsstrandatunnelen – og vi har fått riksveg 70 Tingvoll-Meisingset. Vi har fått vår del vi også, sa Kjell Neergaard.

Mange nye prosjekter

– Men vi har mange prosjekter foran oss, som vi må finne løsninger på sammen. Det er sykehusvegen fra Rensvik til Hjelset, Todalsfjord-prosjektet, Halsafjord-prosjektet, ferje fra Aure til Hitra, forbindelse over Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, E39 Betna-Stormyra og ny innfartsveg til Kristiansund. En dag må vi også komme oss over Edøyfjorden, sa Kjell Neergaard. Det siste innebærer fastlandsforbindelse for Smøla.

Bypakke og innfartsveg

– For Kristiansund er innfartsvegen utrolig viktig. Vi hadde planer om en bypakke for noen år siden, med stor lokal uenighet. Den ble torpedert av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som sa at den var for stor, sa Kjell Neergaard.

Han er glad for at en nå har fått vedtatt en mindre bypakke med ny innfartsveg.

Ros til Statens vegvesen

– Jeg vil gi ros til Statens vegvesen for den prosessen vi har vært gjennom dette året i forhold til innfartsvegen til Kristiansund, sa Kjell Neergaard.