Tida der elbilene kjørte gratis på ferjene, slapp å betale bompenger og parkerte gratis nærmer seg slutten. På Stortinget er det brei enighet om å åpne for å kreve betaling også fra elbiler, men til lavere satser enn biler med fossilt drivstoff.

Setter tak på betalingen

– Stortinget stiller seg bak vurderingene om at det skal være fordelaktig å kjøre nullutslippsbiler, som i praksis er elbiler. Derfor setter Stortinget en begrensning på at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av satsene en tradisjonell bil må betale på ferjene og på bomvegene, sier Helge Orten (H) som leder transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Halv pris av halv pris

Flere fylkeskommuner har allerede innført betaling for elbiler på ferjene. Nå slår Stortinget fast at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent av prisen en vanlig bil betaler, også når det er rabattordninger inne i bildet.

Ta ett eksempel: For personbil og fører betaler du i dag 106 kroner på ferja mellom Sølsnes og Åfarnes på fylkesveg 64. Har du rabattkort, er prisen 53 kroner. For elbiler kan dermed taksten ikke settes høyere enn 50 prosent av 53 kroner, altså 26,50 kroner.

Kan innføre bompenger

På vegene har elbiler fram til nå sluppet å betale bompenger. Fra 1. juli i år kan denne ordningen bli endret på. Det er popp til vegeieren å avgjøre.

Fylkespolitikernes valg

– På fylkesvegene har fylkeskommunen anledning til å fortsette med null kroner i bompenger for elbiler. Akkurat som fylkeskommunen har anledning til å la elbiler fraktes gratis med ferjene på fylkesvegsambanda. Stortinget setter et øvre tak på 50 prosent av taksten for en vanlig bil som maks for elbiler, forklarer Helge Orten overfor Romsdals Budstikke.

Skal det innføres bompenger for elbiler på fylkeskommunale veger, stiller Stortinget betingelse:

– Før betaling kan innføres skal det være lokal tilslutning til ordningen. Det betyr at man ikke kan starte innkreving av bompenger fra elbiler før kommunene som er berørt og fylkeskommunen godkjenner det, sier Helge Orten.

Beslutningen i Stortinget torsdag kveld er i praksis en tilbakemelding til Stortinget fra regjeringa om en øvre begrensning av bompenger og ferjetakster. Ordningen kommer også til å gjelde parkering for elbiler.

– Gjør Stortinget det mindre gunstig å bruke elbil?

– Intensjonen til Stortinget er fortsatt at det skal være billigere å kjøre elbil enn tradisjonelle biler med bensin- eller dieselmotor. Når det settes et øvre tak på hvor mye man kan ta i betaling for elbiler på ferjer og på bomveger, betyr det at det vil være billigst å kjøre elbil, sier Helge Orten.

Reglene for å kreve avgifter for elbiler på parkeringsplasser vil komme seinere denne måneden.