– Det må legges fleksibilitet inn i konkurransen så man kan godta alternative løsninger uten at det blir «vesentlige endringer».

Det sier Arnhild Dordi Gjønnes, advokat i næringsjuss i NHO og ekspert på offentlige anskaffelser.

– Det koster å gi tilbud. Å avlyse er dårlig ressursbruk samfunnsøkonomisk og innkjøpsfaglig, sier hun.

Gjønnes viser til at administrative kostnader ved å gi tilbud fordeler seg med cirka en tredel på oppdragsgiver og to tredeler på tilbudsgiver.

– Jo større konkurranse, desto verre å avlyse og dette er en stor konkurranse.

– Reglene gir fleksibilitet

Hun sier regelverket for offentlige anskaffelser gir oppdragsgiver fleksibilitet som ikke binder dem på hender og føtter.

– De gir mulighet til gjennomføringsmodeller hvor man kan godta alternative løsninger uten at det påvirker konkurransen på en slik måte at det blir «vesentlige endringer».

Slike «vesentlige endringer» kan altså ikke gjøres i hovedentreprise, som ble brukt for anbudskonkurransen om SNR.

– Må lytte til entreprenørene

Advokaten sier at det viktige er dialogen i forkant.

– Sykehusbygg hadde både dialogmøter og en til en-møter før konkurransen, der rådet fra bransjen var totalentreprise, ifølge Sykehusbygg ...

– Jeg forstår de har hatt dialog, uten at jeg vet hva den omfattet. Og det kan også være gode grunner til valget som ble gjort. Jeg uttaler meg på helt generelt grunnlag, sier hun.

– I dialogen er det viktig å lytte til entreprenørene. Jeg vet ikke hvilke råd de fikk. Men det viktige er å lage en konkurransen så bedriftene kan gi innovative innspill uten at de rammes av forbudet mot vesentlige endringer, sier hun.

Og:

– Når man må avlyse en konkurranse på grunn av «vesentlige endringer» etter dialogmøter og en-til-en-møter med noen av Norges beste entreprenører, kan man spørre hvor godt de har lyttet, hvor godt forarbeidet er, og om man har brukt riktig gjennomføringsmodell, sier advokaten.