Molde: Det er et prosjekt fra Møre og Romsdal fylkeskommune, i samarbeid med Molde kommune og Astero, som skal gi elever som er ferdig på ungdomsskolen sjansen til å forberede seg mer på videregående skole.

– Vi har i fire-fem år hatt prosjektet iUng, som tar hånd om de som faller fra i videregående skole, og gir dem en til to måneder med veiledning før de kommer seg ut i en praksisplass. Den nye målgruppa er tiendeklassinger som skal rett inn i prosjektet iUng 2.0, framfor å begynne på videregående for så å droppe ut, sier Berit Brudeseth, som har ansvar for oppfølgingstjeneste, alternative opplæringsløp og rusplan i videregående skole i Møre og Romsdal Fylke.

Sammensatte utfordringer

For elever rett fra ungdomsskolen blir det et helt skoleår i prosjektet, og målet er at de skal være klar for å begynne på videregående skole neste høst.

– Vi har sett på dem som blir «dropouts» at det er utrolig sammensatte problem som gjør at de ikke kommer seg videre i opplæringa. De fleste har behov for mer tid. Hvis man ikke får den tida etter ungdomsskolen og begynner rett på videregående, kan konsekvensen av å ikke være klar være at de mislykkes og faller ut. Da får de enda et mestringstap, som gjør det enda vanskeligere å komme tilbake, sier Brudeseth.

Prosjektet starter 20. august, og vil ha plass til mellom 15 og 20 elever. Prosjektledelsen besøker alle ungdomsskolene i Romsdalsregionen og snakke med rådgivere, rektorer og lærere. Så langt har de besøkt 18 skoler, og det strømmer inn henvendelser på aktuelle kandidater.

Prosjektet har fått støtte fra Kunnskapsdepartementet, og vil i første omgang vare i to år. Tre lærere er frikjøpt for å sikre den pedagogiske kompetansen. I tillegg vil en vegleder fra samarbeidsbedriften Astero være tilknyttet elevgruppa.

Vil utvikle konseptet

– Vi vil jobbe med kommunene i området for å få til et spleiselag for denne målgruppa på sikt, og gjøre prosjektet bærekraftig i et utviklingsperspektiv. Dersom det er vellykket kan det utvides til flere regioner, det jobbes i mange fylker med å finne modeller som kan hjelpe denne gruppa, sier Brudeseth.

I første omgang blir tilbudet lokalisert i Asteros lokaler på Kviltorp, men fra nyttår skal det inn i egne lokaler, som ungdommen også skal få være med sjøl å utforme.

– Vi tenker å lage en kombinasjon med praktiske prosjekt som ikke blir typisk skole, men elevene vil lære matematikk, fysikk og mye mer mens de jobber med ting, sier Svetlana Rotaru, som er prosjektmedarbeider og leder for utvikling hos Astero.

– I tillegg er viktig å jobbe med de sosiale egenskapene. Det er en kjent sak at mange i gruppa kan bli einstøinger, blant annet på grunn av mobbing, som ofte er en del av et sammensatt utfordringsbilde. Mange av elevene har ikke vært integrert i klasserommet på samme måte som alle andre, sier Rotaru.

Skal oppleve mestring

Hun trekker fram bedriftsbesøk, turer i marka og aktiviteter som ungdommen tar initiativ til, som ulike arenaer som skal skape mestring og motivasjon. Brudeseth utdjuper:

– Sjøl om elevene ikke opplever alt som skole, gjør vi det med en baktanke og mening. Det er derfor vi har kjøpt fri pedagoger. elevene skal utvikle seg. I tillegg gjør en lovendring fra 2016 at elevene kan få forbedre vitnemålet sitt fra ungdomsskolen. Hvis de klarer det øker sjansen for at de kommer inn på førstevalget sitt, som igjen øker motivasjonen til å fullføre videregående, sier Brudeseth.

– Uansett om de ikke får forbedret vitnemålet sitt vil de få mer og bedre kunnskap, som gjør dem bedre rustet. Målet er ikke bare at de skal få lyst til å starte på videregående, men de skal også kunne fullføre, understreker Rotaru.

Tett oppfølging

Begge understreker at det blir mye veiledning for elevene. Mange av dem har havnet i en ond sirkel med mange tap, og blir ei gruppe oppfølgingstjenesten jobber mye med. Brudeseth er glad for at de har fått til et samarbeid med Astero, som har stor erfaring med å hjelpe dem som står utenfor arbeidslivet.

– Når vi skulle finne tiltak for denne gruppa, var det avgjørende å få et godt samarbeid med Astero. Den offentlige forvaltninga er ikke så innovativ, så å finne en framoverretta partner har vært viktig, sier Brudeseth.

Administrerende direktør i Astero, Per Olav Myrstad, mener dette prosjektet er et kjempeeksempel på samarbeid hvor partene har kunnet bruke sine komplementære styrker for å gi et godt tilbud til ei gruppe ungdommer som møter store utfordringer.