Denne gangen smilte værgudene til arrangørene, som stilte med over 100 blankpolerte biler fra ti ulike forhandlere. Her kunne folk i ro og mak se på de ulike modellene, spørre og sammenlikne.

Men bilen som vekte størst interesse, var ikke til salgs. Dan Erik Kristiansen tok turen fra Kristiansund i sin nye knallrøde Ferrari med 600 hk til flere millioner. Han innrømmer å være helt spesielt bilinteressert, og kom for å se på en høvelig bil til kona.

Populære elbiler

Elbiler er i skuddet, og flere av forhandlerne stilte med elbil. Rolf Nerland kom med en helt ny elbil for Romsdal, amerikanske Chevrolet Bolt. Dette er omtrent den samme som Opel Ampera, beregnet for det europeiske markedet. Men her har det vært store leveringsvansker, nå er USA-versjonen et reelt alternativ, med en rekkevidde på mellom 40 og 50 mil.

Stor interesse

– Dette er første gang Nerland Autosalg deltar på bildagen i Molde. En absolutt positiv erfaring, vi opplever stor interesse fra publikum og kommer gjerne tilbake, sier Rolf Nerland til Romsdals Budstikke.

For tidligere MFK-spiller Knut Olav Rindarøy var det også første gang på Bilens Dag, denne gang som selger for BMW.

– Det er stor interesse både for elbilen vår og de andre modellene. Mange stopper opp, BMW-kunder vet hva de vil ha, sier Knut Olav Rindarøy.

En av dem som stoppet, var Luiza Oancea.

– Jeg har planer om å kjøpe elbil. Min gamle Peugeot synger på siste verset, det er på tid å bytte, sier hun.

Hybridbiler er også i skuddet, her er det et bredt utvalg. Mange leaser dyre biler, hos Volvo er leasingandelen nå oppe i 75 prosent.

Den mest allsidige bilmodellen på utstillinga var Hyundai Ioniq, som leveres både som hybrid, ladbar hybrid og rein elbil.

Bent Erik Heimen er leder i Nordmøre og Romsdal Bilbransjeforening.

– Jeg opplever utrolig stor interesse for dette arrangementet. Her knytter forhandlerne viktig kontakt med kundene, grunnlaget blir lagt for mange kjøp, sier Bent Erik Heimen.

Utfordringer med nye avgifter

Sjøl om elbiler er i skuddet, er det mange som vil ha mer tradisjonelle biler. Salgssjef Bernt Wåde i Slatlem selger godt med dieselbiler, med Skoda Octavia som bestselger. Det han frykter er at omlegging av avgiftsberegningen kan slå negativt ut i form av høgere bilpriser. Det er han ikke alene om.

– Så langt har 2018 vært et godt år for oss. Allerede 1. juni hadde vi passert 50 prosent av budsjettet for 2018. Men med økte avgifter er vi innstilt på at det kan bli tøft for bransjen i tida framover, sier Bent Wåde.

Det nye målesystemet for utslipp og beregning av avgifter blir satt ut i livet fra nyttår. Det kan føre til at typiske familiebiler blir vesentlig dyrere.

– Problemet er at vi vet ikke noe helt sikkert før i desember. Det som er klart, er at enkelte bilmodeller vil bli mye dyrere, spesielt biler med kraftig motor som går på fossilt brennstoff. Den som tenker å kjøpe slike biler, bør vurdere å slå til nå, sier Bent Erik Heimen.