Else-May Botten stilte i Stortinget samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) følgende spørsmål til skriftlig besvarelse. «FrP sin fylkesleder i Møre og Romsdal har uttalt at alle riksvegprosjekter nå må utsettes for å få penger til vedlikehold av fylkesveger. Disse riksvegprosjektene skulle vært levert i siste halvdel av forrige NTP. Det er under ett år siden NTP ble vedtatt. Planlegger regjeringen allerede nå å skrinlegge deler av NTP ved å utsette alle riksvegprosjekter for å finne en løsning for fylkesvegene i Møre og Romsdal?»

Samferdselsministeren sier i svaret «Med Nasjonal transportplan 2018–2029 (NTP) legges hovedlinjene for samferdselssektoren de neste årene. Regjeringen har som ambisjon å følge opp NTP».

Else-May Botten mener Frank Sve er på kollisjonskurs med egen regjering.

– Samferdselsministeren har ingen planer om å utsette viktige riksvegprosjekter i Møre og Romsdal, slik Frank Sve tar til orde for. Tvert imot: Ifølge samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skal regjeringen følge opp NTP slik den er vedtatt for 2018-2029, sier Else-May Botten med henvisning til svaret.

Vedlikehold

Av svaret går det fram at vedlikehold av fylkesveger på sin side skal løses i tråd med den planen Stoltenberg-regjeringen og Solberg-regjeringen har basert seg på siden 2014. I tillegg skal det utredes en ny belønningsordning for fylkene.

– Det betyr heldigvis at regjeringen nå har tenkt å gjennomføre riksvegprosjektene i Møre og Romsdal slik de er vedtatt i NTP. Dette er godt nytt for fylket vårt, men det setter Frank Sve sine utspill den senere tid i et veldig merkelig lys, sier Else-May Botten.

Hun viser til Ap stemte for NTP i Stortinget, og sier partiet er fast bestemt på at det skal komme nye riksvegprosjekter i Møre og Romsdal.

– Vi vil jobbe for at fylket vårt får på plass viktige prosjekter som allerede er omtalt i NTP, blant annet E39 Betna-Stormyra, E39 Ørskogfjellet, Møreaksen, Hafast, E39 Volda-Furene og gjenstående oppgradering på E136. Ambisjonen må også være at fylket vårt ved neste rullering av NTP får inn enda flere prosjekter som Halsafjorden, E39 Batnfjorden-Hjelset og andre viktige riksvegprosjekter. Vi vil ikke ha noen «timeout»! Frank Sve mener at Møre og Romsdal skal være det eneste fylket i landet som ber om «timeout» for nye riksveger. Det er hoderystende. Men heldigvis ser det ikke ut til at regjeringen har planer om noe slikt, sier Else-May Botten.

Frank Sve hevder han ikke er på kollisjonskurs med egen regjering, og sier at det var riksvegprosjekt etter 2021 han tok opp.

– Det er framstilt som at spørsmålet er om å utsette alt som heter riksveginvesteringer til en får midler til fylkesvegene. Det har jeg aldri sagt. Det jeg har sagt, er at prosjektene som ligger i NTP de fire første åra fram til 2021, skal gå, Disse prosjektene er fullfinansiert, og har fått den status de skal ha. I perioden etter 2021 er det flere store prosjekt, med Møreaksen som hovedsaken. Det jeg sa, var at hvis storsamfunnet ikke har råd til holde ved like riks- og fylkesvegnettet, har vi heller ikke råd til å bruke 40 milliarder kr på Møreaksen. sier Frank Sve.

– Regjeringen og Stortinget har i vedtatt NTP mange prosjekt, deriblant Møreaksen, i perioden 2021–2029. Er du ikke med dine uttalelser da på kollisjonskurs med regjeringen?

– Nei, vi har vedtatt NTP fram til neste rullering i 2021. Jeg snakker om etter neste rullering. Da skal vårt parti, regjeringen og alle behandle NTP på nytt. Det jeg ytrer, er på mange måter et innspill til den rulleringen. Jeg er klar over at en ikke kan endre på et komma i dagens NTP fram til 2021.

– I NTP fram til 2029 har din egen regjering lagt inn Møreaksen?

– Ja, men den ligger ikke inne med mer enn åtte av 40 milliarder kr. Den ligger ikke inne til oppstart de fire første åra, sier Frank Sve.

Han framholder at Ketil Solvik-Olsen ga et veldig godt svar på spørsmålet om vedlikehold av fylkesvegene.

– Regjeringen planlegger en vedlikleholdspakke til fylkesvegene der en tar et løft Det var mitt budskap og mitt håp, sier Frank Sve.

Frank Sve er fylkesleder i Frp. Foto: Richard Nergaard
Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix