MOLDE: – Vi har solgt omtrent halvparten av de 2.000 tilgjengelige billettene til årets festival, og vi ligger 15-20 prosent bak fjoråret på samme tid. Men i fjor var vi helt nye og folk var ekstra nysgjerrige. Så jeg er ikke bekymret, for vi merker at entusiasmen for festivalen definitivt er tilstede, sier festivalsjef Eivind Fadnes, og opplyser at det i år er budsjettert med samme billettsalg som i fjor, da det var 1.780 besøk på festivalen i Reknesparken.

Discobowling, rakettutskytning og skaterampe

Nå er det klart at det blir enda større satsing på aktiviteter mellom konsertene og teaterforestillinger.

– Vi så at aktivitetene våre i fjor var populære og viktige for totalopplevelsen av festivalen. Derfor har en egen aktivitetsgruppe jobbet fram årets tilbud, sier festivalsjefen, som kan skilte med nyheter som discobowling i samarbeid med Molde Panorama Bowling og rakettutskytning, med rampe laget av Gjermundnes vgs.

En annen nyhet på årets festival er skaterampe på området. Den skal bygges av Skateboarding Molde, som også skal få rampen etter festivalen.

– Husk hjelm!

Skateboarding Molde stiller med brett, sikkerhetsopplæring og instruktører. Leder i klubben, Kristina Westad, forteller at både rampen og rullebrettene er tilpasset barn fra 5-6 år, men at alle som vil skal få prøve – og at det er lurt å ta med hjelm.

– Skating gir en enorm frihet- og mestringsfølelse og er bra for trening for kroppsbeherskelsen. Vi i Skateboarding Molde jobber for rekruttering av skatere i kommunen, og håper denne aktiviteten kan bidra til det, sier Kristina Westad.

– Hva skjer med rampen etter festivalen?

– Vi håper på gjenbruk, og har tatt kontakt med kommunen med håp om at den kan plasseres et sted i sentrum, sier Westad, og forteller at frivillige fra klubben skal bygge rampen St. Hans-helga.

Dugnard, sponsorer og frivillige

Gjensidige Nordmøre og Romsdal står bak finansieringen av skaterampen gjennom dugnadsløftet. De er samarbeidspartner med festivalen for andre år på rad og har i år valgt å ta en mer aktiv del i festivalen.

– I tillegg har vi Sparebanken Møre, GassRoR, Kavli-fondet og Bergesen-stiftelsen med på laget, i tillegg til fylkeskommune og kommune. Vi er helt avhengig av slike samarbeid for å levere på det nivået vi ønsker og utvikle festivalen, sier Fadnes.

I fjor var 72 frivillige med på å få festivalen til å skje.

– I år trenger vi flere, trolig rundt 100. Vi mangler noen, men her ligger vi godt an sammenliknet med fjoråret, sier Fadnes.

For tre uker siden lanserte festivalen en egen podkast for barn, i samarbeid med Friluftsrådet og Fjellpiratene. Onsdag 23. mai kommer den tredje podkasten.

– Den har blitt en suksess må vi si, vi gikk tom for skattepenger den første uka. Veldig moro, sier Fadnes.

Rabalderfestivalen arrangeres i Reknesparken 30. juni og 1. juli. Målgruppen er familier med barn mellom 3 og 12 år. Av tidligere bookinger kan Vazelina Bilopphøggers, Polkabjørn & Kleine Heine, Vilde og Anna, Superbarna, Isák, Raymond Sereba og Øisteins Blyant nevnes.

Rabalderfestivalen 2017. Foto: Turid Bjørbekk