– Det er et synlig bevis på at den jobben vi har gjort blir lagt merke til, sier Kåre Eide, som er daglig leder av NAF Camp Molde, som eier Kviltorp Camping.

– Fortjent

Fredag kom avdelingsleder Jan-Henrik Larsen i NHO Reiseliv på besøk til campingplassen. Med seg i bagasjen hadde han mye skryt og en ekstra stjerne. Det gjør at Kviltorp Camping er den eneste i fylket ved siden av Stranda, som har fire stjerner i NHOs klassifisering.

– Vel fortjent, sier Larsen.

– De siste åra har Kviltorp drevet en kontinuerlig oppgradering. Det eneste som sto igjen for å være kvalifisert til fire stjerner var å få på plass et eget sanitæranlegg for barn. Nå er det på plass, og da er de den andre campingplassen i fylket som har god nok standard til å få fire stjerner, sier Larsen.

Store investeringer

Klassifisering en felles for de nordiske landene, og går fra en til fem. Nå har altså Kviltorp fått fire. Det ble feiret med kake og kaffe og strålende solskinn på campingplassen i går.

– Hvordan har dere fått det til?

– Vi har tatt litt hvert år, forbedret oss sakte og sikkert. Overskuddet har hele tida gått tilbake til investeringer i campingplassen. Siden 2001 har det nok vært investert 70 millioner kroner i campingplassen. forklarer Eide.

Den siste store investeringer er fire leiligheter som sto ferdig fredag. Det er en investering til 10 millioner.

– Og hva blir det neste?

– Nå blir det nok vedlikehold og ikke noen store investeringer på en tid. Det begynner å bli ganske fullt på plassen her nå, sier Eide.

Fem stjerner er ikke noe mål.

– Det er nok ikke realistisk for en campingplass plassert her. Vi er svært godt fornøyd med fire, sier Eide.

Siden 1957

Kviltorp Camping åpnet i 1957. Den gang var Terje Nakken 14 år og bodde i nabohuset. Han begynte å jobbe på campingen med en gang. Over 60 år etter er han fortsatt bestyrer – Campingplassen den gang og nå er to helt forskjellige ting. Ingenting er likt, sier Nakken.

I 1957 var det norske turister med spisstelt som kom innom. I dag er det internasjonalt og helårs, og bobiler i millionklassen dominerer.

– I sommersesongen dominerer nordmenn, tyskere og nederlendere. Vi har også mange som bor her som er innleid arbeidskraft og jobber på prosjekt. Selve campingsesongen er også mye lengre enn før. Den varer fra mars og i alle fall ut oktober, sier Nakken.

Sterk vekst

De siste ti åra har campingplassen hatt en sterk vekst, med en tredobling av omsetning og overskudd. Årlig omsetning er på rundt ti millioner kroner. I dag er campingplassen utrustet til å ta imot campingturister av alle typer. I I tillegg til plasser for campingvogner, bobiler og telt, så har campingplassen også 175 sengepasser, fordelt på hytter av forskjellig størrelse og standard, sjøhus og leiligheter.

Fornøyd

Kjesti Løge, styremedlem i NAF Molde og Omegn, var også med på stjernefeiringen.

– Fra styrets side er vi veldig fornøyd med at investeringene som er gjort får en så tydelig uttelling, sier hun.