Samferdselspolitiker Frank Sve (Frp) tar Moldes ordfører Torgeir Dahl (H), som også er medlem av fylkesutvalget og fylkestinget, på ordet når Dahl vil ha svar på om Sve vil stoppe byggingen av Nordøyvegen for å skaffe mer penger til vedlikehold av fylkesvegene.

Ei krone er ei krone

– Svaret fra meg til Torgeir Dahl er: Dette er det argeste tøv jeg har hørt fra Torgeir Dahl. Han vet godt at ei krone er ei krone, og at en milliard kroner er en milliard kroner. Det er ikke sånn at det finnes én type penger som brukes til riksveger og én type penger som brukes til fylkesveger. Vi har ett samferdselsbudsjett i Norge. Ber vi om mer penger til ett prosjekt, kommer det krav om å kutte tilsvarende på et annet prosjekt. Sånn fungerer det i praksis, sier Frank Sve til Romsdals Budstikke.

– Det koster å vedlikeholde Nordøyvegen også. Er det grunn for å stoppe Nordøyvegen?

– Nei. Nordøyvegen skal bygges. Om 40 år er ferjekostnadene kanskje 180 til 200 millioner kroner i året. Staten kommer til å spare penger på Nordøyvegen. Jeg har ikke tenkt å stoppe prosjektet, sier Sve.

Glemmer de første prosjektene

Frank Sve, som er leder i plannemnda for samferdselssaker, mener folk er altfor opptatt av store vegprosjekt som ligger seks, ti eller 15 år fram i tid, mens det blir for lite trøkk for å skaffe penger til vegprosjekt som skal bygges neste år og de påfølgende tre-fire åra.

– Vi ser at samfunnet går bedre. Det betyr mindre bruk av oljepenger i statens budsjetter, og at også det blir mindre til samferdselsinvesteringer de nærmeste åra. Verken jeg eller Torgeir Dahl kan tru at det kommer mye mer penger til veger i Møre og Romsdal hvert år framover, sier Sve.

Støtter Lønset-Hjelset

Han fortsetter:

– Jeg mener vi må konsentrere oss om vegprosjekt som allerede har fått plass i Nasjonal Transportplan fram til 2021. For å være konkret: Vi må få bygget ny veg Lønset-Hjelset på E39, Betna-Stormyra på E39, Ørskogfjellet og Romsdalen på E136 og Lerstadvegen i Ålesund. Det bør Torgeir Dahl og jeg og alle andre fylkespolitikere stå sammen og kjempe for penger til i de årlige statsbudsjettene.

Får ikke i pose og sekk

– Dahl utfordret deg til å starte med sparetiltak på vegprosjekt som er fylkets eget ansvar?

– Det er ingen i fylkestinget som har ropt høyere om den økonomiske tilstanden enn Torgeir Dahl. Skal vi skaffe mer penger til vedlikehold av fylkesvegene, får vi ikke samtidig mye mer til nye riksveginvesteringer i Møre og Romsdal. Vårt store problem her i fylket er at etterslepet på vedlikehold og rehabilitering av veger, bruer, kaier og tunneler på fylkesvegene nærmer seg 10 milliarder kroner. Vi må prioritere fylkesvegene, og til de riksvegprosjektene som allerede ligger inne i transportplanen fram til 2021, ikke bruke kreftene på prosjekt som ligger mange, mange år fram i tid, sier Frank Sve.