Han er en av flere næringslivsledere som har etablert seg på Trohaugen industriområde med nybygg ikke langt fra innslaget til tunnelen under Romsdalsfjorden. Møreaksen var en viktig grunn for etablering nettopp her.

Fredag var styret i Møreaksen AS invitert til Vestnes for å få informasjon om alt som skjer på industriområdet i Tomrefjord. Her har elleve bedrifter etablert seg, flere er på veg. Kommunen arbeider for å frigjøre mer areal, i tillegg er det store nye areal som kan kjøpes inn.

I tillegg til styret for Møreaksen var også politikere og næringslivsfolk til stede på møtet. Romsdalsaksen ble ikke nevnt, her var det Møreaksen som gjaldt.

Arbeidsplasser og utvikling

Kornelia Rødal Tomren er en av de unge som har arbeidsplassen sin på Trohaugen. Hun mener utspillene om omkamp om ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden er svært uheldig.

– Slikt skaper usikkerhet, jeg håper styret i Møreaksen vil stå på for fullt slik at prosjektet blir realisert som planlagt, sa Kornelia Rødal Tomren, produktutvikler i Copra AS.

Daglig leder Harald Espeland lovet at de vil jobbe beinhardt for Møreaksen fram til neste rullering av Nasjonal Transportplan.

– Møreaksen vil ha svært store ringvirkninger. Det som skjer her på Trohaugen med de forventninger som er skapt, er etgodt eksempel på dette, sa Harald Espeland, daglig leder i Møreaksen AS.

På to folkemøter i regi av Romsdalsaksen har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) stått fram som motstander av Møreaksen. Tomren Transport har vært medlem av NLF i 40 år, men er rykende uenig med organisasjonen i synet på Møreaksen.

– Møreaksen er viktig for videre utvikling av næringslivet. Det er klart at et vogntog bruker mye drivstoff opp fra bunnen av tunnelen, men det koster også mye å stå på ferjekaia og vente. Tid er penger i transportbransjen, her vil Møreaksen være svært nyttig, sa daglig leder Kåre Olav Monstad.

Ordfører Geir Inge Lien la stor vekt på betydningen Møreaksen vil ha for utvikling av bo- og arbeidsmarkedsregionen. Dette gjelder både Molde, Vestnes, Aukra og Midsund. Det siste fikk støtte fra verftsdirektør Ronny Langset ved Vard Langsten.

– Reisetid er en viktig faktor for rekruttering av arbeidskraft. For alle de fire Vard-verftene her i fylket vil derfor Møreaksen ha stor betydning, understreket Ronny Langset.

Etter synfaringen med orientering på Trohaugen dro styret til Vestnes sentrum for styremøte. De venter nå spent på hva fylkestinget gjør med forslaget fra Frank Sve (Frp) om utredning av Romsdalsaksen.

– Frp i Møre og Romsdal har hele tida støttet Møreaksen, vi vil ikke ha omkamp, sier Svein Harsjøen (Frp), styremedlem i Møreaksen. Han legger til at uttalelsene både fra fylkesordfører Jon Aasen og statsminister Erna Solberg er klare og tydelige: Møreaksen skal bygges.

Styret i Møreaksen på synfaring på Trohaugen i Tomrefjord sammen med lokale næringslivsfolk. Foto: Olav Skjegstad
Styremedlem i Møreaksen, Eva Langstein, og ordfører Geir Inge Lien. Foto: Olav Skjegstad