Skolen er for lengst vedtatt nedlagt, og foreldre har tidligere vært sterkt kritisk til skolebygningen og de fysiske forholdene ved skolen. Nå går kritikken på selve lærersituasjonen.

Lister opp

I en bekymringsmelding sendt til Fylkesmannen med kopi til Fræna kommune, datert 15. februar i år, lister Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU) ved Malme og Sylte skole opp en rekke tilbakemeldinger de har fått fra foreldre ved Malme. Blant annet:

* Mye uro i klassene, noe som har resultert i lite/manglende undervisning.

* Mye usikkerhet og ustabilitet når det gjelder lærere.

* Elevene opplever til stadighet å ha assistenter som fungerende hovedlærer.

* Uønsket atferd som ikke blir håndtert på riktig måte.

* Mangelfull og dårlig informasjonsflyt fra skole til foreldre.

Krever strakstiltak

FAU mener det må settes inn strakstiltak på skolen. «Det er etter vår mening helt nødvendig å få flere ansatte med høgere kompetanse, dette uavhengig av den pågående skolestrukturdebatten», skriver FAU i brevet. Bakgrunnen for at FAU sender bekymringsmeldingen er at rådmannen i plan- og økonomiutvalgets møte i februar beskrev læresituasjonen ved Malme som god. I brevet skriver FAU at de stiller seg «undrende» til den uttalelsen.

Riktig retning

FAU har ikke fått svar fra Fylkesmannen. FAU har imidlertid vært i flere møter med kommunens ledelse de siste ukene og FAU-leder Marte Horsgård mener utviklingen går i riktig retning:

– Etter at brevet er sendt har FAU merket at ting begynner å skje, brevet har gitt virkning.

Horsgård vil kke utdype kritikken, men sier at FAU fortsatt står inne for innholdet i brevet.

Tilbakelagt

Rådmann Anders Skipenes i Fræna kommune sier til Romsdals Budstikke at situasjonen ved Malme skole nå er klart bedre enn det som beskrives i brevet fra FAU.

– Vi mener bekymringsmeldingen beskriver en situasjon som var. Vi hadde i sommer tre lærere som sluttet og det satte oss i en vanskelig situasjon. Men de problemene er lagt bak oss, sier Skipenes.

– På de fleste små skoler har vi fra tid til annen en utfordrende situasjon. Det har vi også hatt på Malme, men når det gjelder læresituasjonen så føler jeg det er problem vi har lagt bak oss. Det er en god og stabil læresituasjon på skolen i dag, sier Skipenes.

Jobber med hver dag

Rektor Emil Aas ved Malme skole sier til Romsdals Budstikke at han tar innholdet i brevet fra FAU til etterretning.

– En del ting som beskrives ligger tilbake i tid, andre ting er aktuelle problemstillinger som både vi og mange andre skoler må jobbe med hver dag, sier Aas.