Dacia Duster er produsert i Romania. Ved fabrikken der har det vært produsert biler i 50 år, i tett samarbeid med franske Renault. Lenge var det produksjon for heimemarkedet, nå satses det på merket over store deler av verden. Dacia Duster ble lansert i 2010. I fjor høst ble den nye versjonen lansert på Frankfurt-messa, der den fikk svært god mottakelse. Det er denne modellen som nå står utstilt på Årø. Man kan få bilen både med bensin- og dieselmotor, som firehjulstrekker eller med forhjulstrekk. Den leveres også med automatgir, men ikke i kombinasjon med firehjulstrekk.

Diesel og firehjulstrekk

Prisen levert Molde starter på rundt 215.000 kroner, da får man en dieselbil med forhjulstrekk og manuelt gir. For rundt 300.000 kroner får man dieselbil med firehjulstrekk. Den leveres i to utstyrsversjoner; Comfort og Prestige, og har det meste av utstyr man har bruk for som standard

Bilen har bakkeklaring på hele 21 centimeter, noe som gjør at den tar seg svært godt fram på norske veger.

Forventninger

– Vi har kjempetro på denne bilen, som selger svært bra i Europa. Vi har allerede skrevet de første salgskontraktene. Den mest populære versjonen blir firehjulstrekkeren med dieselmotor, den passer ypperlig for norske forhold, sier daglig leder Leif Erling Aasan ved Årø Bilsenter til Romsdals Budstikke.

Han er blitt så begeistret for bilen at han like godt har bestilt en til seg sjøl.

Nybil til bruktbilpris?

– Mange er på utkikk etter en brukt firehjulstrekker i prisklassen 250.000 til 300.000 kroner. Nå kan de få en splitter ny bil med fem års garanti til denne prisen. Ikke rart at det er stor interesse, sier Leif Erling Aasan.

Han har som forsiktig mål å selge 20 Dacia det første året. Leveringstida er på rundt tre måneder.

Dacia og Renault har samme importør, og det er Renault-motorer i bilene til Dacia. Man kan enten få en 1,2 liter bensinmotor eller en 1,5 liter dieselmotor. Firehjulstrekket er hentet fra Nissan, som igjen samarbeider med Renault.

Hittil er det solgt over en million Dacia Duster på verdensbasis. I Norge er salgstallene for Dacia så langt beskjedne, men så har den heller ikke vært på markedet lenge. Nå skal Duster få opp salget også her til lands.

Ryddig interiør i nye Dacia Duster. Foto: Eirik Heen
Nytt bilmerke: Dacia Duster er på plass hos Årø Bilsenter. . Foto: Eirik Heen
Høg bakkeklaring gjør at Dacia Duster tar seg godt fram i terrenget. Foto: Eirik Heen