MOLDE: Sist Peugeot var ute med en virkelig stor nyhet var i 2013. Da kom storselgeren 308, som er blitt omtrent like vanlig å se på vegen som en Golf. Nå er det kommet en ny SUV med løve i grillen, og det skulle ikke forundre oss om det også vil bli en del av disse med UR-skilt i de kommende årene.

Viktig segment

– Det er iallfall den første Peugeot jeg har solgt til en kunde som verken har prøvd eller sett bilen. Annet enn på bilder, da. SUV-segmentet blir bare viktigere og viktigere, så dette er en kjærkommen nyhet, sier Peugeot-selger Georg Talset hos Bertel O. Steen Molde.

Han opplyser at de ligger i rute til å selge rundt 70 nye Peugeot personbiler i år. Med den nye 3008 og den nye sjuseteren 5008, som kommer i februar, mener Talset at det er på tide å legge lista høyere.

Skal øke

– Min målsetting er iallfall at vi skal levere 100 nye Peugeot personbiler neste år. Det kommer også en ny 508 til sommeren, sier Talset.

Men den nye tøffingen 3008 leveres kun med forhjulstrekk. Og det er først om et par år at Peugeot kommer med sin nye linje med hybrid og plug-in hybrid. Samtidig er det fortsatt et stort marked for biler som går på bensin og diesel. Og Peugeots fabelaktige 120 hesters diesel med automatgear greier seg med rundt 0,4 liter på mila på langkjøring.

Ikke uventet er den nye SUV-en til Peugeot utsøkt å kjøre. Meget godt støydempet, man sitter som en konge, og bilen kjører flott og sportslig. Vi kjørte en fullspekket versjon (Allure GT Line) til godt over 450.000 kroner. Den har det meste av teknologisk utstyr som er tilgjengelig på en bil i dag.

Egen vri

Å begynne å ramse opp blir meningsløst. Men det krever sin mann å sette seg inn i alt, og så har Peugeot en helt egen vri på interiør og instrumentering. Det krever tilvenning. Rattet er også mindre, noe som slett ikke er dumt.

Hvis man er villig til å ofre en del av det ekstravagante utstyret, og gå ned til en 130 hk bensin eller 120 hk diesel med manuell giring, er det fullt mulig å få en 3008 til rundt 325.000 kroner.

Peugeot går helt egne veger med instrumentering og interiør. Det krever tilvenning, som alt annet nytt. Foto: Eirik Heen
Hekken og sideprofilen til nye Peugeot 3008 har definitivt utseendet med seg. Foto: Eirik Heen