Jo da, det har vært en annerledes åpningsuke for Rannveig Jenset på Vågsetra.

– Hvordan har den første skoleuka vært?

– Det er jo noe som heter «heftig og begeistret». Du kan si det sånn; jeg har ikke hatt problem med å sovne når kvelden har kommet. Det er enormt mye som skal læres; navn, ansikter, bygget – se hvordan alt henger sammen, sier den nye rektoren på Vågsetra barne- og ungdomsskole der det nå har vært stor byggeaktivitet en stund.

– Hvordan er det å ønske velkommen til en skole der ikke alt er på plass?

– Det har jo vært en utfordring. Vi hadde jo håpet at alt skulle vært ferdig, samtidig vet man jo at det sjelden skjer i byggeprosjekter – enten de er store eller små. Det går som regel ikke så fort som man tror. Det er jo et helt nytt bygg og et uteareal som skal på plass. Huset er for så vidt ferdig. Det som ikke er på plass er bøker, utstyr, stoler og borde. Det blir å møblere samtidig som det kommer unger i hus. At uteområdet ikke er ferdig er kanskje en større utfordring. Det at seksåringene skal være ute sammen med at gravemaskinene holder på. Men de finner løsninger her. Og mantraet er: det blir bra.

– Du kommer fra jobb som inspektør ved Bergmo ungdomsskole. Hvordan var det å ta imot førsteklassinger første skoledag?

– Helt fantastisk. Det er virkelig høgtid når en møter en seksåring som er i ferd med å starte skoleløpet. Da har du litt ståpels. Skolestart er jo en viktig overgang i et barns liv. Og vi er jo alltid spent på om vi greier å ivareta barnet, gjøre det så bra som mulig for det. Se det. Vi vil jo at alle skal få til alt, sier Jenset.

– For meg blir det veldig spennende å se opplæringsløpet fra 1.–10. klasse. Se sammenhengene og overgangene. Se hvordan læreplanen henger sammen fra trinn til trinn.

– Hva er du mest fornøyd med?

– Måten lærerne har forholdt seg til at ikke alt var på plass da de startet. De gikk rett og slett bare løs på tingene – jobbet og ryddet.

– Noen som har imponert deg spesielt?

– Inspektør Iselin Mork, rådgiver Rune Skjevik og konsulent på kontoret Wenche Toven. De er mine støttespillere og har gjort en ubetalelig innsats. De har vært der store deler av sommeren. Stått i kaoset. De har imponert meg, ja. Sammen med resten av personalet her.

– Blitt mye løfting på deg også, kanskje?

– Jeg får veldig lov til å være ny. Og det er litt uvant. Å være ny og ikke kunne svare på allting.

– Hvordan vil de merke at de har fått ny rektor?

– Vanskelig å svare på. Men jeg har da noen kjepphester som jeg ikke helt vil sette på stallen. Vurdering for læring, psykisk helse i skolen og elevmedvirkning, blant annet.

– Hva gjør du i helga?

– Minst mulig. Hvis været tillater det, så har jeg en hage som er relativt vanskjøttet ...

– Hva blir det mest spennende neste uke?

– Jeg skal delta på foreldremøte i første klasse. Og så skal vi møte Molde Eiendom for å gå gjennom bygget. Og så har jeg ansvaret for kaffekokingen den uka. Så det kan bli helkrise hvis jeg glemmer det.