Fylkespolitikerne holder en fot lett på bremsen, men gir samtidig full gass. Om fire år er hver innbygger belånt med 22.000 kroner. Ikke ulikt gjeldsutviklinga i Hellas.

Hører du ordet budsjett, vil du kanskje kjenne en gjesp bygge seg opp. Men mellom omslagsarkene med 164 sider tall og betraktninger finner vi hva som skal skje med de videregående skolene, vegene, kulturtilbudene, ferjene, tunnelene, forskningsinstitusjonene og gang- og sykkelvegene de neste fire åra.

Bruker hver eneste krone

Tar vi et fugleperspektiv over det som har skjedd i Bjørnsonsalen i Molde de siste to dagene, er bildet entydig: Møre og Romsdal fylkeskommune har rundt 3,6 milliarder kroner å bruke hvert år. Fylkespolitikerne bruker rubb og stubb av pengene. I tillegg spiser de av fondene fylkeskommunen har, for å finne nok penger til driften.

Enige om det meste

De politiske skillelinjene mellom partiene som utgjør flertallet i fylkestinget (Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Nordmørslista, Venstre, SV, Uavhengig liste for Sunnmøre og Miljøpartiet De Grønne) og mindretallet (opposisjonen), bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Sunnmørslista, regnes ikke i prosent, men i promille.

Forskjellen på hvordan fylkesordfører Jon Aasens flertall og opposisjonen vil bruke penger neste år, er mindre enn ti millioner kroner. Den største politiske utfordreren i fylkestinget heter Ottar Brage Guttelvik og er fylkesrådmann.

Tre utfordringer

Fylkestinget burde vært et politisk verksted der politikerne kunne brynt seg på de grunnleggende utfordringene fylket står overfor.

Tre eksempler:

* 1. Hva kan fylkeskommunen gjøre raskt for å motvirke at arbeidsledigheten i Møre og Romsdal øker?

* 2. Hva er Møre og Romsdals kraftigste virkemiddel for å tiltrekke seg flere unge, velutdanna kvinner?

* 3. Hvordan tenker politikerne å håndtere den store tilstrømmingen av flyktninger og asylsøkere?

Flyktninger og fylket

Den nye folketilstrømmingen – migrasjonen – var det kun Kristin Sørheim (Sp) som penset inn på under budsjettdebatten. Mange hundre flyktninger, kanskje flere tusen, har behov for opplæring, språkopplæring, arbeidstrening og jobb. Hvordan tenker fylkestinget å møte disse oppgavene? Det store flertallet blant fylkestingets medlemmer var mer opptatt av å snakke om at man har for lite penger til ferjedrift, for lite penger til å renovere tunneler og bruer.

Bred støtte til Nordøyvegen

Ett stort samferdselsprosjekt gikk igjen som en rød tråd da fylkespolitikerne diskuterte framtidig bruk av penger: Nordøyvegen. Ingen tok til orde for å utsette Nordøyvegen. Vegprosjektet har brei støtte i fylkestinget, som vil bygge Nordøyvegen til en kostnad av oppimot 3,6 milliarder kroner. Det falt i god jord hos delegasjonen fra Sandøy og Haram som fulgte debatten fra tilhørerplass.

Lånegjelda bekymrer

Hva innebærer bygging av Nordøyvegen for fylkeskommunen? Fylkeskommunen må ta opp lån på 1,9 milliarder kroner.

Per Vidar Kjølmoen (Ap) satte Nordøyvegen-investeringen og de øvrige planlagte investeringene fram til 2019 i perspektiv:

_ I dag har fylkeskommunen ei lånegjeld på 13.000 kroner per innbygger. Ved utgangen av 2019 vil lånegjelda ha vokst til seks milliarder kroner. Det er 22.000 kroner per innbygger i lånegjeld. Gjeldsbyrden er forholdsmessig mer enn Hellas hadde etter finanskrisa. Når du tar opp lån, slik fylkeskommunen gjør, bruker du i virkeligheten opp framtidige generasjoners penger, sa Kjølmoen.

Torgeir Dahl (H) fulgte opp Kjølmoens analyse.

– Vi politikere har store ambisjoner, men vi skal være klar over at prioriteringene har konsekvenser. Investeringen i Nordøyvegen vil påføre fylkeskommunen en betydelig belastning de neste 15 åra, sa Dahl.

Andre kan ta kaffepause

Det de to politikerne signaliserte, var at et ja til Nordøyvegen innebærer at de neste 10–15 åra kan planleggerne av andre store samferdselsprosjekt; Todalsfjordkryssinga og Rovdefjordkryssinga, ta seg en lang kaffepause. Og prosjekt som Kjerringsundet, for å knytte Aukra sammen med Midsund, ikke kan belage seg på å få ei eneste krone fra fylkeskommunen.

Fremskrittspartiets gruppeleder, Frank Sve, ser det helt annerledes:

– Nordøyvegen er viktig for den regionale utviklinga. Viktig for oppdrag til entreprenørbransjen.

Sve minnet om at nettobidraget fra fylkeskommunen til Nordøyvegen blir 194 millioner kroner. Det er mindre enn nettobidraget til opprusting av Fannefjordtunnelen i Molde til 200 millioner kroner

Mest til Sunnmøre

Hvor kommer de store prosjektene i Møre og Romsdal de kommende åra?

De store prosjektene kommer på Sunnmøre, og dels i Romsdal. Jeg nevner i fleng: Investeringer i de videregående skolene i Spjelkavik og Fagerlia i Ålesund, Romsdal videregående skole, ny sentrumsskole i Ålesund. På samferdselssektoren: Nordøyvegen, opprusting av Godøytunnelen i Ålesund, Nerlandsøybrua i Herøy, Møreaksen Vestnes-Midsund-Molde, Hareid fastlandssamband Hafast (selv om de to sistnevnte prosjektene er statlige riksvegprosjekt).

Nordmøre er sterkt representert i fylkestinget; 14 av 47 plasser. . Det oppleves sikkert som et paradoks at investeringene de neste åra skjer hovedsakelig på Sunnmøre og noe i Romsdal.