Fiber eller ikke fiber. Nettet har blitt tregere. Det vil Google gjøre noe med.

Medienettsteder over hele verden er blitt så fulle av elementer at det tar for lang tid å laste dem ned. Du har sikkert tenkt det når du har lest Rbnett også. Våre teknikere har det siste året gjort mye for å redusere lastetida, men vi er fortsatt ikke fornøyd. Nå venter mulig hjelp fra et verdens største selskaper.

Vi fikk møte Google-legenden Richard Gingras i hovedkvarteret i Mountain View der han leder Google News og prosjektet AMP (Accelerated Mobile Pages)  som skal revolusjonere hvordan nettsider vises på mobilen.

– Vi har 4500 utviklere i sving på dette prosjektet, og vi samarbeider med store aktører som Twitter, Pinterest og LinkedIn samt et tusentalls publishere.

– Oppgaven er enkel: La oss fikse nettet!

Gingras sier at Googles interesse i dette er at når folk gjør et søk på Googles sider, skal lenkene i søkeresultatet la seg åpne umiddelbart – ikke i løpet av flere sekunder som i dag. En av årsakene til tregheten er Java-skriptene.

– I dag kan du klikke Liker på en lenke noen har delt – uten at du har giddet å åpne lenken engang. Kanskje så få som 10 prosent åpner lenken – mest fordi de ikke har tid til å vente på at den laster ferdig, sier Gingras. Han sammenlikner dagens websurfing med tekst-tv-tida da vi satt og ventet på at sidene skulle dukke opp.

Han mener det er en vinn-vinn-vinn-vinn-situasjon å få fart på nettet. Det vil gagne brukerne, det vil gagne medienettstedene, det vil gagne annonsørene – alle.

– Treg nedlasting har gitt suksess for adblockere, og det er vi ikke interessert i. Det må vi gjøre noe med, sier Gingras som legger opp det nye systemet som en åpen kildekode slik at alle nettsteder kan bruke systemet.

Også Facebook ser på raskere nedlasting av nyhetsnettsteder. De har laget sin Facebook News der man kan lese sakene på Facebook og ikke på medienes egne nettsteder. Jeg vil tro at dette sitter litt langt inne hos en del tradisjonelle mediehus. Google baserer sin løsning på at trafikken fortsatt skal være der artiklene er produsert – bare raskere synlig – takket være det nye AMP-systemet som skal lanseres i februar.

Google har bygget hele sin suksess på å være raske.

Jeg husker da jeg så den første Google-siden på nettet. Den gangen var det AltaVista som var den store giganten på nettsøk. At noen skulle kunne danke ut monopolisten AltaVista, var det nok mange som lo av. AltaVista hadde en forside som var full av lenker og annonser. Google kom med en nesten blank side med et lite søkefelt og det rare navnet Google over. Vi vet hvordan det gikk. I dag er det å google blitt et eget verb, og flere titusener av mennesker jobber i selskapet som i 2014 hadde en omsetning på 66 milliarder amerikanske dollar og aleine står for over halvparten av verdens internettsøk.

I 2004 flyttet Google inn i sin egen lille «by» Googleplex noen mil sør for San Francisco. Et fascinerende sted der algoritmer holder styr på alt vi søker etter og hvilke annonser som skal dukke opp når vi logger oss på. Et sted for de smarteste utviklerne som blant annet kan ta rutsjebane mellom etasjene.

– Sjøl om Google i dag er mye mer enn en søkeside, er det fortsatt søkemotoren som er nøkkelen til alt vi driver med. Vi har utviklet det videre til også å gjelde kart. Og med kartsystemet vårt og datakunnskapene våre kan vi også tenke på nye ting, som å utvikle førerløse biler, sier Richard Gingras.

Det kjører en del av dem rundt i området uten at jeg fikk sett dem i nærheten av hovedkvarteret.

Fire amerikanske stater har tillatt bruk av førerløse biler, og Google planlegger å kunne gjøre dem tilgjengelige i 2020. Bilene mangler både ratt og pedaler.

– De førerløse bilene virker! Så får vi se hvordan de kan brukes. Særlig fort kan de imidlertid ikke kjøre, sier Gingras som mener at dagens biler er 10 prosent mekanikk og 90 prosent data.

Fartsgrensa er 40 km/t. Den farta får ikke engang Google gjort noe med. Foreløpig.