– «Jeg kjenner hjertet dunke. Fortere og fortere.»

Lyset er slukket i klasserommet på Eide barneskole. Kun noen stearinlys brenner. Nils Benny Røvik (12) leser krimnovella Den hvite løgn, som han har brukt norsktimene de siste fire ukene til å klekke ut handlinga til.

Kidnappet mor var kriminell

Tilbakemeldinger underveis, fra medelever og lærere, har bidratt til at fortellinga har fått den driven og skumle tonen han ønsker. Så spennende at han ble skremt sjøl, forteller han.

Eierskap

Kontaktlærerne Even Rødseth og Kristine Nerland forteller at de rundt 30 elevene i 7. trinn har brukt samtlige norsktimer de siste ukene til å prosjektet. Elevene ble introdusert for krimsjangeren, laget tankekart, fikk innblikk i klassiske krimbegrep som mistenkt, alibi og mordvåpen, og har fått muligheten til å korrigere teksten underveis.

– Elevene har vært så ivrige! De har fått eierskap til teksten, og mast om å få bruke tid på det. De har lært hvordan de skal bygge opp en tekst, og blitt mer bevisst på rettskriving. Det er en fordel nå som de snart skal begynne på ungdomsskolen, sier Rødseth og Nerland.

– Har historiene vært skumle?

– Det som går igjen er at de blir forfulgt av mystiske, mørke menn med frakk. De skriver om venner og familie. Ofte går det dårlig med foreldrene, i mange av fortellingene blir en av dem drept, sier Rødseth.

Blodige hansker

Nils Benny Røvik og Silje Kile Holberg (13) synes prosjektet har vært kjempeartig. Siljes historie handler om Mia, som har en mor som blir drept.

– Når Mia finner mora drept, har venninna, som var på overnatting, stukket av. I soveposen ligger en lapp. «Unnskyld», står det på den, sier Mia.

– I ææælska den historia! Spesielt slutten. Se for deg et par blodige hansker og den lappen, smågrøsser Nils Benny.

– Hva har dere lært av dette prosjektet?

– Vi har lært skrivemetoder og nye ord. Det er fint at vi har kunnet rette underveis, sier de.

– Dette er en spennende vri på norskfaget. Ikke minst er det positivt at de får lese historiene sine for et publikum, sier rektor Kjetil Øvermo, som var invitert til opplesningstimen siste skoledag før påske.

– 7. trinn er en raus og fin klasse, derfor passer dette prosjektet dem godt, supplerer inspektør Renate Drågen.

Silje Kile Holberg og Nils Benny Røvik har lært hvordan de skal bygge opp en spennende historie. Lærer Even Rødseth synes det har vært gøy å følge elevene gjennom prosessen. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen