Den norske bompengereformen, som Stortinget har vedtatt innført, var oppe til diskusjon i Vestnes formannskap torsdag. Reformen har som mål å få redusert mylderet av rabattordninger rundt om i landet, men Vestnes sier nei.

Dyrere løsning

– Årsaka er at det ville blitt mye dyrere for de faste brukerne av Tresfjordbrua, forteller ordfører Geir Inge Lien (Sp) til Romsdals Budstikke.

I reformen, formelt «Prop. 1 S (2015–2016)», legges det opp til å ha en mer helhetlig politikk for bompasseringene i landet. Dermed ville de lokale særordningene som gjelder for Eksportvegen (Tresfjordbrua og Måndalstunnelen) falt bort.

– Rabattordningene som vi har i dag betyr mye for de faste brukerne. Dette gjelder både befolkningen og næringslivet her lokalt, sier Lien.

Reformen

Alle bompengeselskap i landet skal samles i fem ulike regionale selskap. Disse skal stå for bompengeinnkrevingen i framtida – eventuelle datterselskap for hvert enkelt bompengeprosjekt skal ikke ha operative funksjoner. De samlede inntektene for hvert prosjekt skal imidlertid ikke endres.

Rabattsystemet skal være det samme for alle bompasseringene. Fra regjeringens side var det også en forutsetning at ingen bransje eller gruppe skulle komme vesentlig dårligere ut enn i dag.

Stemte ikke

For Tresfjordbrua ville det likevel blitt en negativ endring for dem som kjører der mest.

Det nye felles rabattsystemet la opp til kun én type rabatt, nemlig 20 prosent for kjøretøygruppe 1: alle opp til 3.500 kilo. Kjøretøy tyngre enn dette ville ikke fått rabatt.

Samtidig ville de nye faste takstene blitt redusert, fra dagens 90 kroner for gruppe 1 og 270 kroner for gruppe 2 til henholdsvis 84 og 184 kroner. Med ny rabattordning ville prisen blitt 67,20 kroner per passering for gruppe 1, mens gruppe to altså ikke ville fått rabatt.

Billigere i dag

Gjeldende rabattordning gir de som bruker vegen mest også den største rabatten. De får hele 50 prosent rabatt uansett kjøretøygruppe. Det vil si at de i dag betaler enten 45 eller 135 kroner per passering.

Storbrukerne med bil under 3.500 kilo ville dermed betalt 22,20 mer og tyngre biler 49 kroner mer per passering.

Lov å si nei

Derfor sa formannskapet i Vestnes nei. Noe de også har full rett til. Alle bompengeprosjekt som er behandlet i Stortinget før 6. november 2015 står fritt til å bli med i den nye ordningen.

Geir Inge Lien deltok ikke selv i det aktuelle formannskapsmøtet fordi han da var på Stortinget som vara for Jenny Klinge. Han tror likevel ikke saka vil skape debatt i kommunestyret når den kommer dit – vedtaket ble gjort enstemmig.

– Vi kommer nok til å gå for å beholde eksisterende ordning. Det føler jeg meg overbevist om, sier Vestnes-ordføreren.

Eksportvegen sa også nei

Enstemmig nei ble også resultatet da saka ble behandlet i styret for Eksportvegen AS for ei drøy uke siden.

– Når systemet er lagt opp slik at brukerne tjener på det ene alternativet framfor det andre, så bør vi velge dette alternativet. Vi skal svare for brukerne våre, sier Torgeir Stene, daglig leder i Eksportvegen AS.

– Etter mitt syn så er dette ei veldig enkel sak. Det berører mange som bruker vegen hele året, og jeg mener det er mest naturlig for oss å ta vare på deres interesser, slik at de ikke får et nytt påslag av bompenger i dette området, sier han.

Også styret i Eksportvegen AS sa nei til å gå inn på de nye ordningene, noe daglig leder Torgeir Stene er godt fornøyd med. Foto: Olav Skjegstad