Noen akevitter har blitt fraktet med skip over ekvator. Romsdalsakevitten «Trollveggen» har hatt sin rute fra fjelltoppen ned til Romsdalen.

– Vi har vår egen akevittlinje. Med god hjelp fra Tom Erik Heimen er vår nye akevitt fløyet fra en fjelltopp i Innfjorden. Jeg tror ingen annen akevitt har hatt ei liknende transportstrekning før. Sånt blir det god smak av, humrer Jan Roger Blø.

Spesialprodusert akevitt

Blø har i akevittsammenheng tittel som president i Norske akevitters venner (Nav) avdeling Romsdal. Onsdag ettermiddag kunne Jan Roger Blø sammen med det lokale styret presentere Romsdals egen, spesialproduserte akevitt under en tilstelning ved Tindesenteret på Åndalsnes.

– Vi har gledet oss veldig til å kunne presentere Romsdalsakevitten. Den bærer navnet «Trollveggen» og er produsert av Arcus, forteller Jan Roger Blø til Romsdals Budstikke.

Til mat fra Romsdal

Historien bak den nye akevitten, strekker seg flere år tilbake. President Blø forteller at venneforeningen i flere år har syslet med tanken om å utvikle en egen Romsdalsakevitt.

– Vi har hatt lyst til å lage en akevitt som passer til maten vi spiser mye av på denne kanten av landet, nemlig smaksrik tradisjonsmat. Det omfatter både tradisjonell julemat som pinnekjøtt, og det omfatter smaksrik fisk som røkt laks. Det konkrete prosjektet med å få laget en egen akevitt for Romsdal startet for cirka to år siden. Vi ønsket å samarbeide med mannen som er kjent som en akevittguru, nemlig Halvor Heuch i Arcus. Og vi da vi samtidig kunne legge fram ei god histrie knyttet til akevitten, ble det starten på et godt samarbeid, forteller Blø.

Arcus er produsent

Arcus produserer akevitt for salg gjennom Vinmonopolet. Nåløyet er trangt for at Arcus skal ta på seg produsentoppgaven for en lokal akevitt. Det er nemlig et formidabelt antall akevitter på markedet.

– Vi tok med oss flere typer fiskeprodukt fra Petter Aune på Drågen Smokehouse og dro til Arcus sitt anlegg på Gjelleråsen. Gjennom smakstesting fant vi fram til en resept for akevitt som passet godt til lokal mat i Romsdal, forteller Jan Roger Blø.

Etter det Norske akevitters venner i Romsdal opplyser, skal Romsdalsakevitten kjennetegnes ved at den er fatlagret, den har god smak av sitrus – noe som forklares med tilsetning av ekstra koriander. Dette skal gi en smakskraftig akevitt.

– Det er jo nyanser det er snakk om, men vi mener vår akevitt har fått et særpreg som passer vår matkultur, sier Blø som til daglig er kjøkkensjef ved Molde Fjordstuer.

Med seg i styret for venneforeningen i Romsdal har Blø visepresident Kjell Bugge, Kjersti Løge, Ove Lange og Frode Haukaas.

– Hvordan kom produktnavnet «Trollveggen» til?

– Gjennom generasjonene har Romsdalen alltid vært ei handels- og ferdselsåre. Tilbake til tida da kystfolket møtte innlandsfolket på martna på Devold var også brennevin handelsvare. Trollveggen er et kraftig natursymbol i Romsdalen, og vi synes det var et passende navn for akevitten vår, forteller Blø.

Kunstneren Gunn N. Morstøl fra Isfjorden har tegnet etiketten, Trond Jansen fra Veblungsnes har bistått med utformingen.

– Hvor stort volum produseres den nye akevitten i?

– Arcus har produsert «Trollveggen» i et volum på 1.400 flasker. Det er Vinmonopolet som har salgsretten. Hver av flaskene er nummerert. For mange akevittvenner er dette eksklusivt, sier Jan Roger Blø.