(ÅA:) Solen ikke bare skinner, men den varmer også godt på perrongen der en stor delegasjon har samlet seg for å bivåne den offisielle åpningen av The Golden Train. Mange fra det varierte reiselivet i Rauma er spesielt invitert, og både ordfører og nasjonal presse har tatt turen.
– Dette er bare topp, mener Edmund Meyer fra Trollstigen og påpeker at jo flere tilbud Rauma har, jo bedre er det for reiselivet.
– Og er det skikkelig styggevær en dag, er jo en togtur opp dalen et flott alternativ, smiler han.
På perrongen står også en som skiller seg litt ut. Det er krigshistoriker Tor Christian Jevanord som for anledning dagen har kledd seg i en uniform som de norske soldatene hadde på seg 10. april 1940, da de dro med toget til Dombås.
– Dette er bare én dag før, sier Jevanord som skal bli med toget og fortelle historien på Bjorli stasjon der toget snur.
Nå starter arbeidet opp igjen
Valgte seg april
At den offisielle starten på turisttoget The Golden Train ble satt til 9. april, er ikke helt tilfeldig, ifølge Pål Ragnar Amundsen, daglig leder i Romsdalen AS.
Ikke bare var datoen i dag starten på andre verdenskrig, men 50 tonn med gullbarrer ble også fraktet vekk fra tyskerne på Raumabanen i aprildagene i 1940.
– Og i tillegg er vi veldig klar for å lanserer The Golden Train i dag, så dette passet godt, sier Amundsen i sin tale til de fremmøtte.
De inviterte gjestene står klar med gullbillett i hånda og venter på å komme om bord i turisttoget som vil ta de med på en kulturreise oppover mot Bjorli.
Nytt tog på trappene
Amundsen påpeker at dette er testtoget de har kjørt en god stund med gjester allerede, men at det endelige togsettet, vil komme senere i sommer. Toget eies og drives av TM Togdrift AS, med adresse i Narvik. Det nye toget vil ha en kapasitet på 350 gjester. Betydelig mer enn dagens tog.
– Det er 170 meter langt og vil også få en helt spesiell profilering. Det gleder vi oss til. Det skal også feires. Vi er glad i en fest, smiler han.
Han forteller til ÅA at det kun er tre ansatte på toget, lokfører, konduktør eller ombordansvarlig som det heter, og en guide.
– Men det ligger mye planlegging bak dette, som selskapet i Narvik har stått for, pluss at vi bruker det støtteapparatet vi har i Romsdalen AS.
– Hvordan har tilbakemeldingene vært på toget så langt?
– Det har vært veldig bra. Vi kjøret et fullt tog tidligere i dag, fra cruisebåten fra kaia. Det var tyske turister og de var kjempefornøyde.
– Hva er de mest fornøyd med?
– Det er stort sett selve turen og at vi tar oss god tid og stopper på severdige steder. Vi har også gode guider og i dag ble guidingen holdt på tysk, smiler han.
– Kan du si noe om når de nye toget kommer?
– I sommer, sier han og smiler lurt.