– Det er ikke aktuelt å ha annet enn toppsats på eiendomsskatt på verker og bruk i en storkommune der Aukra er med, uttalte Midsund-ordfører Odd Helge Gangstad i Romsdal s Budstikke onsdag. Han sa det på bakgrunn av at Aukra i dag får inn skatteinntekter på rundt 200 millioner kroner fra Ormen Lange.

Ber om råd

Det er i dag store forskjeller på eiendomsbeskatningen i de sju kommunene som er aktuelle i en ny kommune; Romsdalshalvøya. ROR-leder og Molde-ordfører Torgeir Dahl (H) ser også at det te er en utfordring. Han har bedt departementet om en klargjøring av mulighetene. Sjøl har Molde en sats på 3,6 promille både på eiendomsskatt på bolig og på verker og bruk - som er en eiendomsskatt for næringslivet.

Varierer veldig

– Eiendomsskattesatsen går i dag fra 2 til 7 promille. Når det gjelder boligdelen så kan man differensiere. Man kan for eksempel velge å ha én sats for sentrale strøk, en annen – og lavere sats – for eksempel i de gamle kommunesentraene og en tredje i mer grisgrendte strøk. Utfordringen er hvor man skal sette grensene, sier Dahl. Det man ikke kan ha forskjellig sats på er bolig og fritidseiendom.

– Men man kan differensiere mellom boliger og verker og bruk. I Molde har vi en sats på 3,6 på begge. Men noen kommuner har høgere på verker og bruk. Aukra er ekstremversjonen – med null i eiendomsskatt på bolig – men 7 på verker og bruk, sier Dahl. Dermed – hvis man skal beholde inntektene fra Ormen Lange – så må også resten av en eventuell storkommune ha 7 promille.

Ulike satser?

– Vi har tatt kontakt opp mot departementet – foreløpig bare uformelt. Men vi ønsker å høre hvordan de tenker rundt dette. Det ligger overgangsordninger her, der man kan videreføre ulike satser inntil to år etter at kommunene er slått sammen. Men så må man harmonisere, sier Dahl. Han tenker høgt rundt at man kanskje kan tenke seg en ordning der eiendomsskatten også for verker og bruk kan bli differensiert, blant annet med tanke på å stimulere næringslivet enkelte deler i kommunen. Der man ønsker mer virksomhet. For eksempel at man der har en frisone. Men han ser også klare utfordringer med å gjøre forskjell.

– Vil det være aktuelt med en sats på 7 promille for næringslivet i Molde?

– Jeg vil mene at det er alvorlig. Særlig om vi i dagens markedssituasjon plutselig skulle begynne å operere med en slik sats. Jeg vil oppleve det som veldig problematisk, sier han.

– Men har man råd til å si nei takk til 200 millioner fra Ormen Lange?

– Nei, det har man neppe. Og dette er en av sakene vi må inn i. Vi må diskutere med departementet at dette kan ha utilsikta virkninger – og en eventuell mulighet for å differensiere. Inntekten fra Ormen Lange er veldig viktig  for regionen, men spesielt for Aukra og muligheten for å få på plass fastlandsforbindelse på Kjerringsundet. Så denne inntekten vil jo nettopp finansiere infrastruktur – en kostnad storsamfunnet må ta i stedet, dersom disse inntektene forsvinner, sier Dahl. Han mener det blir krevende å få til en balanse.

– Målet må være å forsøke å opprettholde inntektene, samtidig som man sørger for at skatter og avgifter er konkurransedyktige – både for nyetableringer og for det etablerte næringslivet, sier Dahl.

– Det er få som snakker om å fjerne eiendomsskatten i dag ..?

– Det er ikke så mye krutt i dette som det var for noen år siden. De fleste kommuner har måtte krype til korset og akseptert den, sier Dahl.