Programkomiteen fikk en sjelden mulighet til å fysisk møtes i forbindelse med det siste slippet til Moldejazz 2016 i Storyville mandag kl. 11.30 – nøyaktig tre måneder før streetparaden jazzer i gang årets festival.

– I løpet av året får vi til noen møter, men det blir mest telefonmøter. Og uendelig mange mail, sier Arne Torvik.

Vurderer hundrevis

I 2014 ble det rabalder da festivalprogrammet ble til uten at programkomitéen ble tatt med på råd. Høsten 2015 var ny komité på plass. Den består av Petter Pettersson, Arne Torvik, Hedvig Mollestad Thommesen og Chris Monsen, i tillegg til festivalsjefen selv.

– I arbeidet er det utrolig mange hensyn å ta. Det er mye som skal dekkes, hovedsaklig musikalsk, men det må også ha en aktualitet. Så er det mye man kan ønske seg, men vi må tenke turné, realisme og økonomi, sier Hedvig Mollestad Thommesen – som for øvrig selv står på programmet i år.

– Hvor mye får dere for jobben?

– Dette er frivillig arbeid, sier Mollestad Thommesen.

– Men vi får komme inn på konsertene, selv om det er fullt, humrer Petter Pettersson.

Han forteller at Ola Kvernberg var klar som husartist lenge før festivalen i fjor – men at innholdet i residensen har tatt tid å få på plass.

– Hvor mange artister vurderer dere i løpet av prosessen?

– Sikkert det tre- eller firedobbelte av det som ender opp på plakaten, sier Arne Torvik.

– Er det fortsatt attraktivt for artister å spille på Moldejazz?

– Veldig! sier Hedvig Mollestad Thommasen.

– Etter det jeg forstår, var det Pat Metheny som selv ønsket å komme hit. Det var derfor det ble noe av. Da vi fikk vite det for en måned siden, sto jubelen i taket, sier Pettersson.

Må jobbe bredt

Arne Torvik forteller at Chris Monsen har særlig oversikt over europeisk jazz og hip hop. Både han selv og Hedvig har ambisjoner om å jobbe bredt.

– Det er hele tida behov for en balanse i en slik komité. Og i programmet. Vi vil ha norsk, amerikansk og europeisk jazz, som stilistisk spenner fra gammaljazz via mainstream til fusion-uttrykk, sier Pettersson, og forteller at han holder seg unna bookingene på museet.

– Kvinneandelen er usedvanlig høy i år, rundt 40 prosent. Hvor bevisste er dere rundt det?

– Det har kommet litt av seg selv, og viser hvordan jazzen har utviklet seg de siste 15 årene. At sterke kvinner kommer opp og fram, sier Pettersson.

– Og ikke bare kvinnelige solister, men instrumentalister og komponister, med egne uttrykk, sier Hedvig Mollestad Thommesen, og legger til:

– Det handler hele tida om balanse. I geografi, uttrykk, alder og kjønn.

– Hvor fornøyd er dere med programmet i år?

– Jeg synes det er knallbra. Vi har fått til mer enn vi håpet på. Et veldig sterkt program, sier Arne Torvik.

– Et at de sterkeste programmene Moldejazz har hatt på veldig, veldig mange år, sier Pettersson.

– Hva gjør dere når dere er uenige?

– Vi har et forslag. Så undersøker Hans-Olav mulighetene, i forhold til konsertplass og tid. Er det mulig, vil vi helst ha konsensus i komiteen.  At alle er enige.

– Er det noen artister som glapp i år?

Komitéen overlater til sjefen å svare.

– Ingen store navn i år, nei. Om vi fikk til Pat Metheny og Ron Carter gikk inn og ut en stund. Men ut fra det nivået vi nå har lagt oss på, har vi truffet innertier med det meste, sier Hans-Olav Solli.

Saksofonisten Mette Henriette (i midten) debuterte på ECM med et svært kritikerrost dobbeltalbum i fjor. Mandag var hun en av overraskelsene på pressekonferansen. I juli kan du høre henne på Moldejazz. Foto: Erik Birkeland