MK Eitrheim har ligget nedsunket ved Ørjavik ferjekai siden oktober.

Den 70 fot lange trebåten sank ved gamle Ørjavik ferjekai rundt 13. oktober. Det er lagt lenser rundt havaristen, men det er små mengder olje/diesel som har lekket ut i sjøen. Det har vært gjort noen forsøk på å heve den uten å ha lykkes til nå, orienterer Eide kommune i varselet om tvangsmulkt.

Trenger stor fjøre

Ifølge brevet, som ble sendt 16. februar, viser kommunen til at eier trenger lavvann for å lykkes med heving. Også været har vært et problem i vinter.

Godt i gang

– Vi jobber med hevinga. Vi har retta opp båten og skal nå prøve ulike muligheter, sier reder Knut L. Torhus til Romsdals Budstikke mandag.

Eieren gjorde et forsøk lørdag, men rakk ikke å pumpe fortere enn vannet kom inn.

– Vi tenker å tette bedre og prøve på igjen så snart, sier han.

Skjult lekkasje

Problemet er å finne lekkasjen. Det er umulig for dykkere å ta seg inn i båten, en er avhengig av å angripe utenfra. Torhus tror nå at det kan være snakk om en åpen ventil.

– Rekker dere å heve båten før fristen 1. mai?

– Vi håper på klaff neste gang, ventelig i neste uke, svarer rederiets daglige leder.

«På eiers regning»

I varselet står det at dersom ikke Eide kommune innen 30. april 2016 har mottatt en skriftlig tilbakemelding fra rederiet om at ryddejobben er gjort, vil kommunen ilegge en engangs tvangsmulkt på 100.000 kroner og heve båten på eiers regning.

Som hjemmel for pålegget viser kommunen til paragrafene 37 og 73 i lov om vern mot forurensing og til havne- og farvannsloven. Forsøplingen/lagringen er også i strid med forurensingsloven, som har et forbud mot forsøpling, ifølge Eide kommune.

«Oppleves negativ.»

«Et sunket skip med deler over vannflata er skjemmende og ligger i vegen for annen bruk av det gamle ferjeleiet. Det ligger i umiddelbar nærhet til småbåthavna i Ørjavika, der det er stor aktivitet deler av året. Det oppleves som negativt for folk som ferdes i området. Sjøl om det muligens er kun begrenset med olje fra havaristen, vil likevel kommunen kreve at skipet heves», konkluderer Eide kommune.

Verneverdig

Reder Knut L. Torhus opplyste til Romsdals Budstikke sist november at MK Eitrheim er underlagt Riksantikvaren og anses å ha høg antikvarisk verdi.

Den har vernestatus ut fra båttype, og det skal ikke være så mange igjen av denne båttypen. MK Eitrheim ble bygd i 1937 på Sniltveitøy utenfor Hardangerfjorden.

Skal restaureres

Eieren, som er Molde Sjøtransport AS, skal restaurere båten. Det er mulig jobben skal gjøres i heimtraktene der den ble bygd like før krigen.

Molde Sjøtransport AS kjøpte «Eitrheim» for noen år siden, og båten har ligget delvis i Molde og delvis i Ørjavika i påvente av restaurering. I Molde vil mange huske den som restaurantbåt under jazzfestivalen med kaiplass nedenfor Fjordgata. Det er foreløpig ikke avklart hvem som skal utføre restaureringen.

– Det er tanken at den skal tilbake til Odda, der den gikk som rutebåt for arbeidere i sin tid.

«Eitrheim» var sertifisert for 180 passasjerer og gikk i skytteltrafikk med arbeidere til og fra «Zinken» (sinkfabrikken som Det Norske Zinkkompani AS starta på Eitrheimsneset i Odda kommune i 1929).