TROLLSTIGEN: Onsdag kom det melding om forsinkelser i Trollstigen grunnet tett tåke. Men da Romsdals Budstikke kjørte opp den verdenskjente turistmagneten klokka 11, var det lite tegn til kaos.

Satsingen på trafikkdirigenter i Trollstigen i hovedmåneden juli har gitt resultater. Og det kan bli mer dirigering de første ukene i august.

Stor trafikk uansett vær

Ved Stigfossbrua traff vi på trafikkdirigent Eileen Hildremyr fra Mesta. Fullstendig omtåket i den tjukke tåka. Med kommunikasjonsutstyr og stoppskilt.

– Vi er fire trafikkdirigenter fra Mesta som er her for å forbedre trafikkflyten i høgsesongen. Jeg kan skrive under på at Trollstigen er heftig også på styggeværsdager. Trafikken her dundrer på uansett vær. Trollstigen ser ut til å ha en magisk tiltrekkingskraft på turister fra hele verden. Jeg synes trafikken flyter stort sett godt, men vi setter inn tiltak og stopper opp trafikken når vi må. Det er mer utfordrende når sikten er så dårlig som i dag, sier Eileen Hildremyr til Romsdals Budstikke.

«Mr. Trollstigen»

Likevel var det ingen store forsinkelser. 74 år gamle David Grøvdal, som regnes som «Mr. Trollstigen», er imponert over hva vegen tåler. På det meste er det over 3000 kjøretøy som kjører Trollstigen på de travleste dagene i turistsesongen.

David fra Isfjorden kaller seg «pensjonistarbeider med stort hjerte for Trollstigen». Han svinger seg fortsatt rundt i sitt oransje arbeidsantrekk. Han dirigerte til den store gullmedalje onsdag.

Flere bobiler

– Det ruller og går rimelig bra her oppe også i dag. Trafikkdirigeringen er et bra tiltak i toppsesongen. Det jeg merker meg er at andelen bobiler øker sterkt, og de trenger mer plass enn vanlige personbiler. Det kan skape litt kork av og til. Jeg synes trafikken over Trollstigen begynner å bli massiv, og det er jo veldig kjekt. Men et sted må det gå ei grense. Den er ennå ikke nådd, men det må jo begynne å nærme seg. Det trengs også noen utbedringer her og der, mener David Grøvdal fra Statens vegvesen.

Han synes fortsatt at Trollstigen er «artig». Han er fascinert av trafikkveksten og den sterke posisjonen som merkevaren Trollstigen har verden rundt.

– Det begynner å bli lenge siden 1972, men jeg trives veldig godt med å ha Trollstigen som arbeidsplass, fastslår David Grøvdal.