– Min umiddelbare reaksjon er at regjeringa ikke tar tak i de største utfordringene, og ikke har noen tydelig profil på hva en skal gjøre og hva en skal løfte, sier Else-May Botten, som nå sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget. I forrige periode satt hun i næringskomiteen.

Når det gjelder den økonomiske situasjonen, konstaterer hun at det nå går bedre.

– Men utfordringa er at regjeringa har brukt opp mye av det handlingsrommet en tidligere hadde, i forhold til økt oljepengebruk og skattelettelser. Det er ikke mye frie midler tilgjengelig til alle gode formål. Det er et kjedelig budsjett, med mange kutt rundt omkring på de fleste postene, sier Else-May Botten.

– Møre og Romsdal ingen vinner

Hun framholder at Møre og Romsdal langt ifra er noen vinner når en ser på det totale bildet i statsbudsjettet.

– Regjeringa har avblåst krisen og friskmeldt økonomien, etter at oljeprisen har begynt å gå opp igjen. Regjeringa kom med en tiltakspakke for Sør- og Vestlandet med en pott som skulle være på seks milliarder kr. Men bare halvparten kom til Sør- og Vestlandet. Og bare 147 millioner kr til Møre og Romsdal. Det har ikke vært noe enormt løft. Jeg ser at næringslivet fortsatt er rammet av den situasjonen vi står i her i Møre og Romsdal. Mange ansatte er fortsatt utrygge, mange er permittert - og mange er oppsagt. Når det nå sies at alt går så mye bedre, tenker jeg at det er tilfelle i veldig mange fylker og næringer. Men det er vi i Møre og Romsdal som den siste tiden har vært hardest rammet. Krisen slo først inn i Rogaland. Vi i Møre og Romsdal kom inn litt seinere. Men nå er det vi som sliter mest. Men vi blir ikke hørt i det hele tatt, sier Else-May Botten.

– Et glemt fylke

Hun hevder Møre og Romsdal i statsbudsjettet er et glemt fylke, og viser bl.a. til transportsektoren.

– På vegsektoren var det i forrige stortingsperiode i Nasjonal transportplan lagt inn at en skulle levere et krabbefelt på E136 på Ørskogfjellet og ny veg på E39 Betna-Stormyra i Halsa. Ingen av de to prosjektene kom i gang, slik vi hadde lagt til rette for. Nå er vi i 2017, og i vår ble en ny Nasjonal transportplan lagt fram av dagens regjering. Da kom de igjen og skulle selge inn disse to prosjektene, og sa at de skulle få gjort noe med dem. Ut ifra det de sa, var det helt opplagt at de skulle begynne på Betna-Stormyra i 2018. Men det er ikke ei krone i statsbudsjettet som viser at de har tenkt å gjøre det. De har stått oppe på Nordmøre og løyet om at det skulle komme gulstripe og tryggere veg. Men det var altså bare tull. Det er svært lite til Møre og Romsdal. Det er vi som får minst i totalbudsjettet, sier Else-May Botten.