Norge lekker som ei sil til Sverige. Statistisk Sentralbyrå beregner at nordmenn grensehandler for rundt 15 milliarder i året. Det er 15 tusen millioner kroner. Mesteparten av handelen foregår i Sverige. Og for Midt-Norge sin del er det ingen tvil om at det legges ned svimlende summer på Storlien, i Åre og i Østersund. Vi ble med legendariske Thorleifs Bussreiser på gratis handletur til Coop Extra på Storlien en onsdag i desember.

Vi hoppet på gratisbussen ved City Syd. Det sydet i bussen. Man må forhåndsbestille for å være sikret plass. Det går fire busser fra Trondheim tur/retur Storlien stort sett hver eneste dag. Og her snakker vi bortimot optimal utnyttelse av setekapastiteten. Det er ingen grenser for hvor handlelystne vi nårrbaggar er. For øvrig er Storlien også en kjent handelsdestinasjon for folk fra Nordmøre og Romsdal. Det er 32 mil fra Molde til Storlien, som dermed er den nærmeste muligheten for grensehandel for folk herfra. Men store deler av Norges befolkning bor betraktelig nærmere grensa.

– Det er stort sett fulle busser. Handleturene til Sverige er utrolig populære. Disse utfluktene går aldri av moten. Dette selskapet har kjørt denne typen gratisturer i 20 år, helt siden Thorleif sjøl, min avdøde bestefar, startet opp turer til butikken som den gang het Consum, sier Camilla Lilledal, som er kontormedarbeider og tar imot bestillinger hos busselskapet.

Thorleifs Bussreiser har ni store busser og en minibuss. Camilla Lilledal skal finne ut hvor mange gratispassasjerer selskapet frakter til Storlien hvert år. Hun finner fram kalkulatoren. Og tenker seg fram til et snitt på 400 passasjerer daglig.

– Hvis vi sier 70.000 passasjerer årlig er nok det ganske nært realiteten. Det er jo helt vilt egentlig. Og det hadde jo aldri vært slik om det ikke var for norske politikere som bestemmer at avgiftsnivået er så høyt som det er. Her settes avgifter stort sett alltid opp, så vi ser ikke for oss at denne virksomheten skal bli tatt av plakaten, sier Lilledal.

Det er selvsagt Coop Extra Storlien som betaler gildet. Butikksjef Henrik Weile, for øvrig fra Danmark, sier at det er norske kunder som er livsgrunnlaget. Butikken er også «agent» for Systembolaget. Folk forhåndsbestiller på nett eller med telefon. Og så henter de billig drikke på Storlien.

– Uten norske kunder, hovedsakelig fra Trøndelag, hadde det ikke vært noen Coop Extra her på Storlien. Det er ytterst få fastboende her, for å si det slik. Vi betaler gladelig for at Thorleifs Bussreiser skal frakte kundene hit fra Trondheim og omegn. Det gjør vi selvsagt fordi det er butikk i det, selv om vi bruker noen millioner i året på busstransporten. Thorleifs har store og komfortable turbusser, vi er veldig fornøyd med samarbeidet. Trafikken og handelen bare vokser og vokser, sier Henrik Weile.

Han er ikke i tvil om at det er store penger å spare for kundene. Minst 80 prosent av varene i butikken er billigere enn i Norge, mener han. Det handles mest tobakk, snus, øl, vin og brus, ost, kjøtt og pålegg. Omsetningen av glutenfrie og laktosefrie matvarer vokser også mye, påpeker dansken. Han sier at det stort sett hver dag er en kø av harryhandlere i og utenfor butikken. Køen blir nok ikke mindre nå som den nye sukkeravgiften er på plass her i landet. Nå er det enda billigere å hamstre brus hos Søta Bror.

– Julehandelen ble heftig. Vi endte med en omsetning på rundt en kvart milliard 2017, som er rekord, opplyser butikksjefen.

Bussen vi satt på med var helt full allerede før Hell. Og da vi ankom Storlien stormet avgiftsflyktningene ut. Det var helt Texas. Det var åpenbart om å gjøre og komme først i køen som ledet til utleveringsdisken for øl, vin og annen billig alkohol. En boks svensk sterkøl koster under halvparten av tilsvarende størrelse norsk butikkøl. Vinkartonger er også cirka halv pris. Når bussreisen attpåtil er gratis, er det tut og kjør.

– Ja, det er ingen tvil om at billig alkohol og tobakk er årsaken til svært mye av grensehandelen. Men også billig mat. Flesk, kjøtt og bacon. For eksempel. Billig brus. Og mye annet. Det er mange som reiser til Sverige for å spare på matbudsjettet. For eksempel studenter. Vi har egen studentbuss. Mitt inntrykk er at de er ute etter billig mat, sier Camilla Lilledal.

Det var to bussen fra Thorleifs på Storlien da vi var med på handleturen. Begge var stappende fulle. Og begge hadde bagasjerom der dørene nesten sprengtes på returen. Det var verken tull eller toll på retur. Camilla Lilledal sier at handelen bare øker på. Bussjåføren anbefaler flest mulig å bestille på de tidligste avgangene. Da er det litt mindre kaotisk i bussene fra Thorleifs.

Pensjonist Dordi Bolka (75) fra Trondheim synes det er kjekt å dra med Thorleifs Bussreiser. Det er en sosial opplevelse også. Samt at man selvsagt sparer penger.

– Jeg tar denne bussen sånn cirka to ganger i måneden. Det er mye som er halv pris. Og det er trivelige bussturer med mange kjekke folk på tur. Alle drar til Sverige for å spare penger. Se rundt deg i butikken. Og se køene. Det kryr av trøndere her. Det er en enorm handelslekkasje på grunn av det norske avgiftsnivået, spesielt på øl, vin og tobakk, mener Dordi.

– Tenk på de enorme summene som forsvinner ut av landet. Tenk på alle arbeidsplassene vi kunne hatt selv. Heller ikke miljømessig er svenskehandelen forsvarlig, med all den kjøringa som foregår over grensen fra nord til sør. Også i Danmark. Og tenk på all smuglinga inn til Norge. Politikerne burde tatt en grundig gjennomgang av hele avgiftspolitikken og gjort noen justeringer, så hadde langt flere nordmenn handlet i Norge. Det hadde vært det beste, mener Dordi Bolka.

Storlien er tross alt bare en «mygg» når det gjelder grensehandel. Der handelen virkelig er grenseløs er steder som Charlottenberg og Strømstad. Svensk handelsnæring har heller ingenting å frykte, for det er lite som tyder på at norske politikere har tenkt å gjøre noe med grensehandelen. Her er troen på avgifter urokkelig.

Nordmenn venter på øl. Foto: Eirik Heen
Thorleifs Bussreiser. Foto: Eirik Heen
Dordi Bolkan. Foto: Eirik Heen