Ubisoft viser oss hvordan action i førsteperson skal gjøres.

Man kan vurdere «Red Steel 2» på to forskjellige måter. Enten ser man på hvor vellykket spillet bruker bevegelsessensorene for å skape en interaktiv opplevelse utenom det vanlige. Eventuelt kan man ignorere kontrollene og bare se på det generelle designet.

Ser man bare på kontrollene, er det lett å bli imponert. Spillet krever at du bruker MotionPlus-tilbehøret, som sørger for at du kan svinge sverdet og skyte med pistoler i førsteperson på en måte du garantert ikke har gjort før. Det er kjapt, det er presist, og det er vanvittig moro.

Siden det er ganske lite ammunisjon å spore i spillet, vil du bruke det meste av tiden på å slenge med sverdet. Etter hvert som du spiller, låser du opp mange fete komboangrep, men det er samtidig her spillet viser sine svakheter.«Red Steel 2» er for låst til en formel. Selv om du kan svinge med sverdet i alle retninger, ligger fokuset på å trykke og veive inn kombinasjoner for å utføre spesielle angrep. Du føler etter hvert at du bare spiller et gammelt spill på en litt ny måte. Dette glir over i resten av spillet. Du møter de samme fiendene om igjen i nye områder, og selv om det hele tiden er underholdende, er det lett å tenke at dette kunne vært gjort annerledes.