"Widerøe har ikke klart å få ned kostnadene i samme takt som den negative utviklingen i rammebetingelsene i flybransjen", slås det fast i en pressemelding fra flyselskapet.

- Vi er i en situasjon der markedet har gått ned i norsk luftfart, arbeidsgiveravgiften har gått opp og fra nyttår øker momsen, Avinors startavgifter og co2-avgiften, forteller administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen.

Samlet fører dette til nedleggelser og reduksjon av tilbudet på flere ruter. De første endringene trer i kraft fra februar 2016.

Dette skjer i Molde

Widerøe opplyser at ruta mellom Molde og Bergen reduseres med 20%. I praksis betyr dette følgende:

Molde og Kristiansund deler på ett fly, og ruta flys dermed i en trekant mellom Bergen, Molde og Kristiansund. Flyavgangene blir de samme som før, men reisetiden blir altså lenger, med ett ekstra stopp.

Tilbudet om tre daglige avganger opprettholdes altså. Enn så lenge rammes ikke ruta til Trondheim.

- Men vi kan ikke utelukke at det vil skje noe der også. Vi kan ikke utelukke noe, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.

Hva betyr 88 kroner ekstra?

- Noe av utfordringen vår når det gjelder passasjerskatten har vært det å overbevise folk om at 88 kroner faktisk er mye penger. Litt av innvendingene er det at 88 kroner er mindre enn det jeg betaler i parkering, eller det en halvliter koster på flyplassen. Det er ikke det som kommer til å stoppe meg fra å reise. Og for veldig mange er det sant. Men for noen er det ikke sant.

- Og det er de "noen" dere trenger for å opprettholde tilbudet?

- Helt riktig. Vi anslår konservativt at samla mellom to og tre prosent velger annen transport med en sånn økning. I utgangspunktet er ikke det mye, men to prosent i Widerøe-sammenheng er et sted mellom 40 og 70 millioner kroner i året i inntekter.

For SAS og Norwegian vil den samme nedgangen bety en inntektsknekk på flere hundre millioner kroner.

- For å kompensere for et slikt inntektstap må man begynne å kutte, og da kutter man selvsagt der det er tynnest, og lavest inntjening, sier Kongstein.

Han bekrefter at rutene som nå reduseres eller kuttes er de med lavest inntjening.

- Nå kunne vi ta det grepet med trekantsamband, så vi kunne kutte i kapasitet uten å kutte i frekvens. Det var det beste grepet vi kunne ta nå. Det kan tenkes at det var ruter som var mindre lønnsomme. Men hvis vi tar dem, forsvinner hele tilbudet. Nå klarer vi iallefall å opprettholde et tilbud, selv om det ikke er like bra.

Jobbreising

Widerøe-rutene mellom Molde, Kristiansund og Bergen benyttes i stor grad av jobbreisende.

- Det er mye jobbsammenheng i ukedagene, så endrer det seg veldig mot helgen til ferie og fritid. Men dette er først og fremst en næringslivsrute, og en viktig rute for næringslivet. Den har vært etterspurt.

Widerøe opplyser at de var i ferd med å se på reduksjon av ruter allerede før det siste forslaget om skatt på flyreiser kom på bordet i Statsbudsjettet.

- For næringslivet i distriktene, som også kjenner på konsekvensene av fall i oljeservice- og leverandørbransjen, så vil dyrere flyreiser og dårligere tilbud dessverre være ytterligere stein til byrden, sier Nilsen.

Reduksjonene gjennomføres suksessivt gjennom februar og mars 2016. Kunder som allerede har bestilt sin reise på berørte avganger etter 21. februar vil bli kontaktet av sitt salgssted.