Daniel Haga, direktør for samhandling i Helse Midt-Norge, var innkalt som vitne i sjukehusrettssakas femte dag.

Sentralt vitne

Ifølge stevningen fra Kristiansund kommune, var Daniel Haga en sentral person i det de beskriver som en rigging av prosessen for å få sjukehuset lagt til Molde. Haga ble konstituert som administrerende direktør etter at Trond Michael Andersen trakk seg i oktober, og fungerte som dette fram til august påfølgende år.

Han er utdannet lege og kom til Helse Midt-Norge i 2003. Han var fagdirektør i 2007-2009, deretter direktør for samhandling. Han har også vært konstituert som administrerende direktør i Helse Midt-Norge i to perioder, blant annet i perioden da tomtevalget av fellessjukehuset ble gjort.

I tillegg er han styreleder i den nasjonale luftambulansetjenesten som regulerer luftambulansen for alle fire regionale helseforetak.

Redegjorde for roller og framdrift

Det var regjeringsadvokat Erik Bratterud som startet utspørringen av Daniel Haga. Han gikk gjennom de hektiske ukene som fulgte etter konstitueringen i midten av oktober 2014, og spurte ham om hvordan hendelsesforløpet var fram til valget av sjukehustomt.

Bratterud ville vite mer om samarbeidet med Astrid Eidsvik i Helse Møre og Romsdal, samt hvordan det regionale helseforetaket hadde jobbet opp mot det lokale.

Beredskapsspørsmål

Mot slutten av Bratteruds utspørring var temaet offshore-beredskapen. På torsdag fortalte to ekspertvitner innkalt av Kristiansund kommune at valget av Hjelset var et feilgrep i så måte. Begge var tydelige på at Storbakken/Kristiansund ville gitt en bedre sikkerhet for personer i skipstrafikk og på plattform, spesielt ved større ulykker og dramatiske hendelser.

De mente dette var mangelfullt utredet i grunnlagsmaterialet for tomtevalget.

Dette var Daniel Haga sterkt uenig i.

– Godt utredet

– Jeg mener dette er godt utredet i Norconsult-rapporten, sa Haga, som føyde til at han opplevde at problematikken med storulykker i offshore-sammenheng var misforstått.

Han viste til et møte med alle aktuelle aktører på dette området i Rogaland i 2010, og der var de nøye på å skille mellom storulykke på den ene siden og sjukdom og skade hos enkeltpersoner på den andre.

Sjukehuset ikke evakueringspunkt

– Ved storulykker skal det være evakuering til nærmeste sted på fastland. Der sorteres de som skal inn til behandling og de som skal inn til annet sted ut i fra skadebildet. Jeg kan ikke se at det er noe annet sted som skal ha den funksjonen enn Kvernberget og Vestbase også i fortsettelsen, sa Haga.

– Sjukehuset skal ikke være evakueringspunkt ved storulykker. Det ville skapt fullstendig kaos, understreket han.

– I en slik situasjon er vi avhengig av alle sjukehusene i Midt-Norge og sannsynligvis mer også.

Ikke et tverrsnitt

Regjeringsadvokaten ville deretter belyse sjukdomsbildet og behovet for kjapp helsehjelp for de som til enhver tid befinner seg i Norskehavet. Er dette et tverrsnitt av den norske befolkningen, spurte han.

– Nei, det er det ikke. Det er en yrkesaktiv del av befolkning, så profilen av sjukdom er annerledes enn i befolkningen ellers. Sjukdom skjer helst blant den eldre delen av befolkningen, og den finner vi ikke der, svarte Haga, og føyde til at Kristiansund sjukehus ikke er det foretrukne sjukehuset dersom personer som er offshore blir sendt til land dersom de har sjukdom med kjent diagnose eller har spesifikke skader som må behandles akutt.