- Molde har fire utsiktspunkt, mener Romsdalsmuseets direktør Jarle Sanden. Fredag sesongåpnet det ene av dem. Det som ofte blir glemt.

- Rekneshaugen er det laveste utsiktspunktet, Storlihytta er det neste og Varden er det tredje. Men mange glemmer at vi har Hjertøya, som er det fjerde. Noen ganger trenger man ikke dra til topps for å få fin utsikt. Her kan man til og med se den mellom tærne, sier museumsbestyreren.

Sesongen er i gang

Fredag formiddag startet sesongen for Hjertøyruta som skal trafikkeres seks ganger per dag av båtene "MS Nordic Lady" eller MS "MS Frida".

Første avgang fra kaia ved torget, hver dag untatt mandager,  er klokka 12.00 og retur fra Hjertøya 15 minutter senere. Siste daglige avgang fra sentrum er kl 17.00d

- Vi har mange reiselivsprosjekt i Møre og Romsdal, Oppland og i Lofoten. Men ingen av dem er så morsomme som å sørge for at det går båt til Hjertøya, sier Classic Norway-direktør Runar Myklebust.

Kjent og nært

- Som sandøyværing er det ekstra kjekt å se igjen bygninger og gjenstander fra ytre strøk, smiler Myklebust.

For to år siden stod Molde uten skyssbåt til Hjertøya etter at den forrieg båten ble solgt og rederiet lagt ned. Da tok Classic Norway og forretningsmann og moldepatriot Erik Berg affære. De samlet ledende bedrifter til et unikt spleiselag som garanterte for å dekke sin andel av et eventuelt underskudd. Spleiselaget ble en suksess og gjentatt i fjor. Nå er altså det tredje av de første avtalefestede tre driftsårene i gang.

- Vi håper å ha dette på plass også neste år, og at vi kan drive denne transporten på fast og lønnsom basis, sier Runar Myklebust, som berømmer samarbeidet med Fiskerimuseet og Hjertøyas Venner.

Jakter på turister

- Vi burde også fått til et opplegg der vi ved Storkaia fikk delt ut informasjon til alle cruiseturistene som ankommer Molde hver sommer. Rundt halvparten av alle gjestene deltar ikke i organiserte utflukter i regi av rederiet. En tur til Hjertøya kan være den opplevelsen de drømmer om, sier fungerende leder for Destinasjon Nordmøre og Romsdal, Torunn Dyrkorn.

- Informasjonen til turistene kan være enkel, og behøver ikke være en kostbar brosjyre, supplerer museumsbestyreren. Og nå ønsker aktørene også en informasjonsdugnad for å vise frem Moldes utsiktsperle og dermed også sikre dirftsgrunnlaget for Hjertøybåten.

Spleiselaget

De som deltar i Hjertøybåtspleiselaget for sommeren er Angvik Eiendom, Berg Invest, Molde kommune, Romsdalsmuseet, Sparebanken Møre, Istad Kraft, Sparebank1 SMN,  Oshaug Metall, Brunvoll, Glamox, Prezioso Linjebygg, Nor Consult, Quality Hoetl Alexandra, Reklameservice, Reklameservice, Gjensidige Nordmøre og Romsdal og Bunnpris Møre.