– Ingen kommentar

– Jeg har ingen kommentar til dette ennå, sier Jørn Inge Løvik, medlem av interimsstyret i selskapet Romsdalsaksen AS.

Heller ikke Hanne Moldver Salthammer vil si noe konkret, annet enn at hun synes det er viktig å lytte til hva folk mener om både Møreaksen og Romsdalsaksen.

Terje Tovan (Borgerlisten) har uttalt seg svært kritisk til planene om Møreaksen slik de er presentert. Dette gjelder ikke minst de uavklarte løsningene om tilførselsveger til Møreaksen på begge sider av Romsdalsfjorden, noe han understreket sterkt under folkemøtet på Vestnes.

– Lytte til folkeviljen

Men når vi spør om meningsmålingen, er Terje Tovan like ordknapp som de vi snakket med i Vestnes.

Handler raskt

Etter det vi kjenner til, vil meningsmålingen bli tatt opp i løpet av denne uka, og resultatet vil være klart like over nyttår.

Alternativ

Romsdalsaksen planlegger ferjefritt samband uten undersjøiske tunneler. Den vil ha trefelts veg fra Digernes til Hjelset, og bruke dagens trasé på E 39/E136 fram til Hjelvika hele vegen, også vegen gjennom Ørskog sentrum. Fartsgrensa er satt til 100 km/t. Kostnadene Romsdalsaksen AS opererer med er 13,5 milliarder.

16 km tunnel

I Møreaksen skal det bygges en 16 kilometer lang undersjøisk tunnel fra Vik i Tomrefjord til Otrøya, og bru videre til fastlandet. Strekninga Vik-Julbøen er kalkulert til 14,5 milliarder kroner.

Romsdalsaksen satser på bruer i stedet for undersjøisk tunnel. Illustrasjon: Romsdalsaksen /Nordwest 3D