Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Møre og Romsdal krever at Romsdalsaksen utgreies skikkelig for videre å bli sammenlinga med alternativene, går det fram av ei pressemelding signert styret i forbundet.

Lastebileierforbundet er svært kritisk til utsagn om at "toget er gått", og er sterkt imot forhåndsinnkreving av penger for bygging av Møreaksen. At ingen ønsker å bekrefte hva det vil koste å benytte Møreaksen forundrer også foreninga, som er skeptisk til hvilke kostnader det vil innebære for et vogntog mellom Molde og Ålesund. 2000-2500,- for et vogntog har blitt nevnt, dette vil bli viderefakturert til næringslivet og gjøre varene dyrere til forbruker, mener NLF.

– Vi krever at Romsdalsaksen utredes grundig og sammenlignes med øvrige alternativ. Derfor må vi, øvrige næringsliv og politikerne i fylket stå samlet slik at det rette trasevalget blir tatt. Dersom man også i tillegg tar i betraktning at godstrafikken på veg skal øke med ca 90% frem til 2050, er det viktig at det bygges for fremtiden, skriver lastebileierforbundet.

NLF er den største nærings- og arbeidsgiverforeninga for norsk landtransport av gods. Nasjonalt representerer den i dag 3.200 transportbedrifter og over 20.000 yrkesbiler, med i alt over 23.000 ansatte, framgår det av meldinga.